LEES | De beslissing van D66 om miljarden euro’s toe te wijzen aan defensie in plaats van de zorgsector heeft geleid tot verontwaardiging en verwarring.

D66 heeft onlangs zijn conceptverkiezingsprogramma gepresenteerd, waarbij de nadruk ligt op het belang van internationale samenwerking om de verschillende uitdagingen aan te pakken, en het streven naar een duurzame economie waarin gelijke kansen voor alle Nederlanders centraal staan.

 

“D66 wil Nederland neerzetten als een betrouwbare partner op wereldwijd niveau, de internationale samenwerking versterken en respect voor verdragen bevorderen. Dit zal leiden tot meer voorspelbaarheid en wederzijds vertrouwen. D66 streeft naar vrede, veiligheid en welvaart voor alle landen, met speciale aandacht voor mensenrechten en de rechtsstaat.”

Rob Jetten benadrukt het belang van een flexibele aanpak vanwege de veranderende internationale situatie, waarin conflicten, technologische vooruitgang en klimaatproblemen samenlopen.

Kiezers en organisaties uiten kritiek op de plannen, wat leidt tot een dialoog over de impact ervan. De sterke punten worden versterkt en de zwakke punten worden aangepakt. Zorgen en suggesties worden gedeeld om te komen tot weloverwogen, financieel houdbare beslissingen met een breed sociaal draagvlak.

D66 ziet deze discussie als een kans om steun te krijgen voor vernieuwende en progressieve ideeën die bijdragen aan een inclusieve en duurzame samenleving. In deze samenleving staan gelijkheid, duurzaamheid en innovatie centraal en wordt het beleid concreet toegepast in het dagelijks leven van mensen. De partij streeft ernaar om de effectiviteit te evalueren, te leren van pilotprojecten en bewezen oplossingen op grotere schaal te implementeren.

Focus op defensie

Nederland voldoet nog niet aan de internationale norm van minimaal 2% van het bruto binnenlands product voor defensie-uitgaven, wat heeft geleid tot een debat over de hoogte van investeringen in defensie. In een onvoorspelbare wereld zijn duidelijke keuzes noodzakelijk qua materieel, personeel en de weerbaarheid van de samenleving.

D66 wil het defensiebudget verhogen naar 2,5% van het bruto binnenlands product om Nederland te beschermen en het krijgsmachtpersoneel beter te laten functioneren.

De extra middelen worden gebruikt voor modern materieel, intensievere trainingen en geavanceerde digitale systemen, om zo de operationele capaciteit van de strijdkrachten te versterken en Nederland geloofwaardig te laten deelnemen aan internationale missies en oefeningen.

Er wordt veel geïnvesteerd in cyberveiligheid om zowel militaire systemen als burgers, bedrijven en kritieke infrastructuur te beschermen tegen cyberaanvallen en desinformatie. Menselijk vakmanschap en technologische innovatie moeten de weerbaarheid van de samenleving vergroten.

Steeds meer EU-landen volgen een vergelijkbare aanpak, waardoor samenwerking binnen NAVO en EU wordt versterkt. Gezamenlijke oefeningen, gedeelde technologie en gecoördineerde inkoop zorgen voor een robuuster defensienetwerk, waarin landen elkaar beter kunnen ondersteunen tijdens crises en kosten doelmatiger worden verdeeld.

Geld uit zorg en belastingen

“D66 streeft ernaar om de financiering van de plannen eerlijk te verdelen, waarbij rechtvaardigheid en solidariteit behouden blijven. De begroting moet duurzaam en flexibel zijn om toekomstbestendig te zijn.”

De zorgkosten stijgen elk jaar, waardoor efficiënt beleid en slimme organisatie noodzakelijk zijn. Preventie en digitalisering spelen hierbij een belangrijke rol, met als doel de kwaliteit van zorg te behouden, wachttijden te verkorten en de financiële druk op burgers te beperken.

Bedrijven en rijke huishoudens betalen meer belasting om de lasten eerlijker te verdelen en te investeren in publieke voorzieningen. Ontwijkingsroutes worden aangepakt om eerlijkheid te garanderen.

Voor de middenklasse betekent dit een verbetering, omdat zij kunnen profiteren van een lagere inkomstenbelasting en daardoor meer besteedbaar inkomen overhouden. Dit maakt werken aantrekkelijker en zorgt voor een stabielere koopkracht, zelfs in economisch onzekere tijden.

D66 streeft ernaar om de lasten eerlijker te verdelen, zodat zorg en investeringen voor iedereen toegankelijk blijven, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen.

Waar wordt op zorg bespaard?

Behandelingen zonder bewezen effect worden geschrapt uit het basispakket op basis van wetenschappelijk bewijs en doelmatigheid, om ruimte te maken voor bewezen effectieve zorg met prioriteit. Dit zorgt voor transparantie en duidelijkheid voor patiënten en zorgverleners.

– Niet-effectieve behandelingen worden verwijderd uit het basispakket om plaats te maken voor bewezen effectieve behandelingen, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs en doelmatigheid. Dit zorgt voor duidelijkheid en transparantie voor patiënten en zorgverleners.

De keuze voor behandelingen en medicijnen wordt zorgvuldig gemaakt op basis van effectiviteit, kosten en praktijkervaring om ervoor te zorgen dat alleen noodzakelijke en efficiënte zorg wordt vergoed. Op die manier worden middelen ingezet waar ze de grootste gezondheidsvoordelen opleveren.

Gezondheidscentra werken samen om efficiënter te zijn, kosten te besparen en de doorstroming te verbeteren.

Het eigen risico blijft ongewijzigd, waardoor jaarlijks nog steeds miljarden beschikbaar zijn voor het zorgstelsel en financiële stabiliteit wordt behouden. Met deze middelen kan de basiszorg worden gegarandeerd en kunnen innovaties gecontroleerd worden geïntroduceerd.

“D66 streeft er met deze maatregelen naar om goede en betaalbare zorg voor iedereen te realiseren, zodat zorgprofessionals hun werk met de hoogst mogelijke kwaliteit kunnen uitvoeren.”

Meer aandacht voor gezondheid

“D66 zal extra inzetten op preventieve maatregelen voor de gezondheid van burgers, zoals toegang tot zorg, mentale gezondheidszorg, stoppen met roken en gezonde leefstijlkeuzes in wijken en scholen. Dit vermindert zorgkosten en verhoogt de levenskwaliteit.”

Jaarlijkse tandartscontroles zijn standaard opgenomen in het basispakket om preventieve mondzorg voor iedereen toegankelijk te maken, beginnende problemen vroeg te signaleren en gezondheidsverschillen te verkleinen, zodat dure behandelingen worden voorkomen.

De gezondheidsdoelen in de wet geven richtlijnen voor effectiever beleid, prioriteren interventies en houden publieke voortgang meetbaar.

Extra aandacht voor sport en beweging, vooral voor jongeren en volwassenen, wordt gestimuleerd via lokale voorzieningen, veilige fietsroutes en programma’s die drempels verlagen. Dit creëert een omgeving waarin gezonde keuzes in het dagelijks leven makkelijker te maken zijn.

Voor praktische tips over gezonde voeding kunnen mensen terecht bij het Voedingscentrum, dat betrouwbare adviezen en handige tools biedt voor een gebalanceerd dieet.

Zwaardere lasten voor vermogenden

De belastingmix wordt aangepast om een eerlijkere verdeling van financiële verantwoordelijkheid en het verminderen van sociaaleconomische ongelijkheid te bevorderen, met aandacht voor eenvoud, uitvoerbaarheid en rechtsgelijkheid.

De erf- en schenkbelasting wordt herzien om vermogen eerlijker te verdelen en ontwijking te beperken. Gelijke gevallen worden gelijk belast en de regels zijn voorspelbaar.

Grote bedrijven verliezen hun uitzonderingsposities, waardoor zij voortaan een eerlijke bijdrage leveren aan belastingen met uniforme toepassing van fiscale regels en minder mogelijkheden voor complexe constructies. Dit maakt het speelveld tussen kleine en grote ondernemingen gelijker.

Voor multinationals wordt de winstbelasting verhoogd, waardoor zij meer belasting betalen en extra middelen beschikbaar komen voor publieke investeringen zoals onderwijs, zorg, infrastructuur en energietransitie, met transparante rapportage per land.

Middeninkomens profiteren van lagere inkomstenbelasting, waardoor werken aantrekkelijker wordt en het besteedbare inkomen stijgt. Dit zorgt voor een eerlijkere verdeling van de lasten en stimuleert economische groei.

Voor meer informatie over belastingen en specifieke wijzigingen kan men terecht op de website van de Rijksoverheid, met gedetailleerde uitleg, veelgestelde vragen en rekentools voor burgers en ondernemers.

Grote plannen voor woningen

Het woningtekort hindert huishoudens bij het vinden van betaalbare woningen, beperkt de economie en leidt tot stagnatie in wooncarrières, waardoor de druk op de huurmarkt toeneemt, vooral in stedelijke gebieden.

D66 wil de ontwikkeling van tien nieuwe steden stimuleren, waaronder “IJ-stad” in het IJmeer, om woningnood te verminderen en groene leefomgevingen te behouden.

Door deze plannen komen er honderdduizenden extra woningen beschikbaar in verschillende regio’s, waardoor de druk op de woningmarkt afneemt en meer mensen een geschikte, energiezuinige woning kunnen vinden. Er ligt nadruk op snelheid, betaalbaarheid en kwaliteit.

De focus ligt op het ondersteunen van starters en jonge gezinnen, zodat zij meer kansen hebben om een eigen huis te kopen en zich blijvend kunnen vestigen in goed uitgeruste wijken met scholen, sportfaciliteiten, gezondheidszorg en groenvoorzieningen in de nabijheid. Dit bevordert de doorstroming op de gehele woningmarkt.

Voor informatie over woningbouw, bevolkingsgroei en demografische trends in Nederland kan men terecht bij het CBS, dat actuele gegevens en analyses biedt ter ondersteuning van plannen.

Onderwijs blijft speerpunt

De basisbeurs wordt verhoogd om studenten te helpen minder te lenen, financiële stabiliteit na hun studie te vergroten en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te verbeteren.

Studieschulden worden niet meer meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek, zodat jongeren meer mogelijkheden hebben om een eigen woning te kopen. Dit beleid verlaagt de drempel voor zelfstandig wonen.

Dit creëert extra kansen voor starters en bevordert een eerlijke verdeling van woonmogelijkheden en soepelere doorstroming, met positieve effecten voor de bouwsector en renovatie.

D66 investeert extra in onderwijs met focus op leraren, innovatieve lesmethoden en verbeterde schoolinfrastructuur om de werkdruk te verlagen en de onderwijskwaliteit te verhogen. Samenwerking met bedrijven en kennisinstellingen zal de aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren.

Voor meer informatie over studieleningen en hypotheekaanvragen kunnen studenten en afgestudeerden terecht bij DUO, dat richtlijnen, berekeningen en advies biedt.

Klimaat en energie

D66 wil de overgang naar schone energie versnellen door duurzame beleidsmaatregelen en innovatieve technologieën te stimuleren, met als doel de milieubelasting te verminderen en een betaalbare, betrouwbare en duurzame energievoorziening te garanderen.

In de komende jaren zal het elektriciteitsnet fors worden uitgebreid en versterkt om te voldoen aan de groeiende vraag naar stroom, congestie te verminderen en de integratie van duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie te versnellen. Dit vraagt om zorgvuldige planning, vergunningen en vakbekwame professionals in alle betrokken sectoren.

Kernenergie kan, naast hernieuwbare bronnen, worden ingezet om de leveringszekerheid te verhogen en de CO₂-uitstoot te verminderen. Echter, voor het behoud van maatschappelijk draagvlak is het essentieel om transparantie te bieden over de veiligheid, kosten en afvalverwerking van kernenergie.

Er wordt geïnvesteerd in innovatieve technologieën om de transitie naar een klimaatneutrale samenleving te versnellen en nieuwe banen te creëren. Dit zorgt ervoor dat de Nederlandse economie concurrerend en duurzaam blijft.

Het International Energy Agency biedt actuele informatie over duurzame energie, met statistieken en trends die beleidskeuzes kunnen ondersteunen.

Nieuwe aanpak stikstof

D66 streeft naar een vermindering van schadelijke emissies met 50% tegen 2030 om natuurherstel te bevorderen en vergunningverlening te versnellen, met als gevolg een verbeterde biodiversiteit en de bescherming van de gezondheid van zowel mens als dier.

D66 kiest voor een aanpak waarin samenwerking met boeren centraal staat, met maatwerk per gebied en duidelijke doelen, zodat oplossingen zowel het milieu ten goede komen als het toekomstperspectief van agrariërs versterken. Vertrouwen, lange termijn en innovatie zijn hierbij sleutelwoorden.

Ondernemers kunnen rekenen op ondersteuning bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering, zoals investeringssubsidies, adviesprogramma’s, kennisdeling en toegang tot innovatieve technologieën die zowel de emissies verminderen als de bedrijfszekerheid vergroten.

Er wordt extra aandacht besteed aan vernieuwende landbouwmethoden die stikstofuitstoot verminderen en de productiviteit en bodemkwaliteit verbeteren, zoals precisielandbouw, circulaire systemen en natuurinclusieve teelten, met monitoring voor transparantie.

Het RIVM biedt betrouwbare gegevens, gedetailleerde kaarten en uitgebreide rapportages over stikstof en de effecten ervan op zowel regionaal als nationaal niveau, waardoor beleidsmakers en wetenschappers waardevolle inzichten kunnen verkrijgen om passende maatregelen te nemen en de impact van stikstof op het milieu te verminderen.

Meer invloed voor burgers

Verwacht wordt dat het aantal zetels in de Tweede Kamer zal toenemen tot 260, wat meer ruimte biedt voor een diverse vertegenwoordiging van belangen en regionale stemmen. Dit kan de legitimiteit van de besluitvorming vergroten en kiezers het gevoel geven dat hun stem belangrijk is.

Dit maakt uitgebreide debatten mogelijk, waarin verschillende standpunten worden besproken en commissies meer tijd krijgen voor hoorzittingen en deskundigenadvies, waardoor wetgeving beter kan worden getoetst op praktisch effect.

Ministers en staatssecretarissen zullen regelmatig spreekuren organiseren, waardoor burgers en maatschappelijke organisaties gemakkelijker hun vragen en zorgen kunnen delen en sneller antwoord krijgen over beleid, uitvoering en klachtenafhandeling.

Vaker vinden vergaderingen buiten Den Haag plaats, waardoor politieke besluitvorming dichter bij de samenleving komt en regionale thema’s zichtbaar worden, wat de betrokkenheid van inwoners vergroot via lokale bijeenkomsten en burgerpanels.

Voor gedetailleerde informatie over hoe de democratie en het parlementaire proces werken, kunt u terecht op de website van de Tweede Kamer. Hier vindt u actuele documenten, live streams en educatieve materialen.


Key-points

  • D66 legt de nadruk op internationale samenwerking binnen de EU en NAVO om gezamenlijke uitdagingen aan te pakken en de Nederlandse positie te versterken.
  • De defensiebegroting wordt verhoogd om te voldoen aan de NAVO-norm en de krijgsmacht te moderniseren, zodat Nederland beter voorbereid is op veiligheidsrisico’s en geloofwaardig kan bijdragen aan collectieve bescherming.
  • Zorguitgaven worden efficiënter georganiseerd door preventie, bewezen effectiviteit en samenwerking te bevorderen, zodat kosten beheersbaar blijven zonder de kwaliteit en toegankelijkheid in gevaar te brengen.
  • Rijke burgers en bedrijven betalen meer belastingen, zodat middeninkomens worden ontlast en de koopkracht stabiel blijft.
  • Door de ontwikkeling van tien nieuwe steden, zoals IJ-stad, wordt het woningtekort aangepakt en krijgen starters en jonge gezinnen meer mogelijkheden op de huizenmarkt, met gemakkelijke toegang tot voorzieningen in de directe omgeving.
  • Studenten hebben een grotere kans op een eigen woning door het niet meetellen van studieschulden bij hypotheekaanvragen en de verhoogde basisbeurs, waardoor de toegang verbetert.
  • Gezonde leefstijl en preventie staan centraal, met aandacht voor mondzorg, beweging en voeding, zodat gezondheidsproblemen eerder worden voorkomen en verschillen kleiner worden.
  • Het klimaatbeleid blijft ambitieus met investeringen in duurzame energiebronnen en mogelijk kernenergie om de energievoorziening te verbeteren.
  • De stikstofstrategie bevordert samenwerking met boeren en stimuleert innovatieve landbouwmethoden, zodat milieuverbetering en toekomstbestendige landbouw worden gerealiseerd.
  • Meer zetels en spreekuren vergroten de burgerinvloed, terwijl vergaderingen dichter bij inwoners plaatsvinden voor meer betrokkenheid en transparantie.

DEEL NU: LEES | De beslissing van D66 om miljarden euro’s toe te wijzen aan defensie in plaats van de zorgsector heeft geleid tot verontwaardiging en verwarring.

Dit artikel is met passie en zorg samengesteld door het levendige team van C’est La Vie, een mediaplatform dat uitblinkt in het presenteren van verhalen die niet alleen inspireren en informeren, maar ook je nieuwsgierigheid prikkelen en je diepgaand laten nadenken. Wil je geen enkel moment van onze boeiende content missen? Volg C’est La Vie op Facebook en word deel van een gemeenschap die hunkert naar betekenisvolle verhalen en nieuwe inzichten. Sluit je aan bij ons avontuur en ontdek de wereld met een frisse blik! 🌟


Disclaimer

Deze publicatie van SPECTRUM Magazine is uitsluitend bedoeld voor algemene informatie en duiding. Wij geven geen financieel, juridisch of medisch advies. Lezers mogen de inhoud niet zien als professioneel advies en blijven altijd zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Raadpleeg bij financiële, juridische of medische vragen altijd een gekwalificeerde professional. SPECTRUM Magazine is niet aansprakelijk voor gevolgen van beslissingen die op basis van deze inhoud worden genomen.

Facebook-disclaimer: Dit artikel is geen financieel advies. Lezers worden uitgenodigd om zich te verdiepen in de inhoud omdat er oprechte interesse bestaat om de onderwerpen op een toegankelijke manier te delen.


Referenties

  • Van Middelaar, L. (2023). De nieuwe Europese realiteit. Link
  • WRR (2021). Zorg voor de toekomst. Link
  • PBL (2022). Balans van de Leefomgeving. Link
Scroll naar boven