Moment waarop dronken kapitein containerschip op kade inbeukt

In de haven van Kaohsiung in Taiwan raakte op 20 maart een vrachtschip met een internationaal bemanningslid betrokken bij een aanvaring met de pier.

Een blaastest die aan de piloot werd afgenomen en waaruit bleek dat hij onder invloed van alcohol was, werd op film vastgelegd en vanuit het schip genomen.

Omdat er naar aanleiding van dit voorval vragen zijn geuit over de veiligheid van de havens van Taiwan, en het heeft ook gewezen op de noodzaak van strengere regels om ervoor te zorgen dat dit soort incidenten zich in de toekomst niet meer voordoen.

Let op: Het filmpje dat bij dit verhaal hoort hebben wij onderaan geplaatst

Onderdeel 1: Het ongeval dat plaatsvond in de haven van Kaohsiung

Op 20 maart maakte het vrachtschip, met een totale waterverplaatsing van 74.000 ton, zich klaar om aan te meren in de haven van Kaohsiung.

Het schip kon echter niet op tijd vertragen en stortte daardoor in het dok. De piloot werd door een niet-inheems bemanningslid onderworpen aan een blaastest en de resultaten gaven aanvankelijk aan dat de piloot een alcoholpromillage van 0,69 milligram per liter had.

De beelden zijn aan boord van het schip op video vastgelegd. De bemanningsleden beweerden echter dat de piloot niet goed had geademd, en de politie van de havenpolitie van Kaohsiung gaf de piloot opnieuw een blaastest.

Uit de tweede test bleek dat de proefpersoon een bloedalcoholconcentratie had van 0,19 mg/l, wat hoger is dan de toegestane limiet voor het besturen van een motorvoertuig in Taiwan.

Onderdeel 2: De reactie van havenautoriteiten en transportbeambten

De informatie over de snelheid van het schip was opgenomen in een persbericht dat op 21 maart werd verspreid en was geschreven door Kuo Kuang-hui, de directeur van Port Affairs in de haven van Kaohsiung.

De verkeersleider van het VTS-signaalstation had de piloot binnen een minuut vier keer gebeld in een poging een waarschuwing te geven, maar de piloot had geen van de oproepen beantwoord.

Het schip kwam vervolgens in aanvaring met Pier 77, wat resulteerde in schade aan de infrastructuur bij de terminal.

Kuo maakte de aankondiging dat ze de mogelijkheid zullen onderzoeken om een claim in te dienen voor vergoeding van de schade veroorzaakt door het voorval.

Volgens het Maritiem en Havenbureau had de loods alcohol in zijn systeem, maar “bestuurde” hij het schip niet op het moment van het incident.

Toch “overlegde” hij op dat moment met de kapitein. Omdat maritieme piloten niet als “bestuurders” worden beschouwd, heeft Taiwan geen regeling die vergelijkbaar is met de alcohollimiet van 0,15 mg / l die in Taiwan geldt voor bestuurders van motorvoertuigen.

Er wordt een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd door het Maritime and Port Bureau en de Taiwan Transportation Safety Board.

In lijn met artikel 38 van de Loodswet wordt de vergunning van de loods ingetrokken voor een periode van drie maanden tot twee jaar als de loods schuldig wordt bevonden aan het overtreden van de wet.

Op 22 maart maakte de minister van Transport Wang Kwo-tsi de aankondiging dat alle marinepiloten vanaf nu een blaastest moeten afleggen voordat ze mogen navigeren.

In hoofdstuk 3 wordt ingegaan op het belang van strenge regelgeving voor de havenveiligheid.

Het incident dat plaatsvond in de haven van Kaohsiung werpt licht op de noodzaak om strenge beperkingen op te leggen om de veiligheid van de Taiwanese havens te garanderen.

Er zijn regelingen voor het Maritiem en Havenbureau die een alcoholtest voor bemanningsleden verplicht stellen, maar op dit moment is er geen verplichting voor het testen van piloten.

Dit incident heeft aangetoond dat het ontbreken van dergelijke beperkingen kan leiden tot gevaarlijke scenario’s die het leven van degenen die in de haven werken en van de bemanning in gevaar brengen.

De implementatie van een verplicht alcoholtestprogramma voor scheepsloodsen in Taiwan is een essentiële stap in de richting van meer veiligheid in de havens.

Onderdeel 4: Invloed op de reputatie van Taiwan met betrekking tot zijn havens

Internationale media hebben onder de aandacht gebracht dat het incident in de haven van Kaohsiung aanleiding heeft gegeven tot bezorgdheid over de veiligheid en de reputatie van de havens van Taiwan.

Het is mogelijk dat dergelijke gebeurtenissen een negatieve invloed hebben op de reputatie van Taiwan als een veilige en betrouwbare bestemming voor de scheepvaart in een tijd waarin het land eraan werkt om een regionaal knooppunt voor maritieme handel te worden.

Om de kans op soortgelijke voorvallen in de toekomst te verkleinen, moet de regering van Taiwan de nodige stappen ondernemen om te garanderen dat de havens van het land voldoen aan alle toepasselijke wetgeving en veiligheidsnormen.

Onderdeel 5: Conclusie en videomateriaal

Het incident dat plaatsvond in de haven van Kaohsiung vestigt de aandacht op de noodzaak voor de havens van Taiwan om strengere regels en veiligheidsmaatregelen te implementeren.

De implementatie van verplichte alcoholtests voor zeeloodsen is belangrijk omdat het tot doel heeft:

Bekijk nu het videomateriaal dat bij dit artikel hoort:

Scroll naar boven