Heb je ooit opgemerkt dat stewardessen tijdens het opstijgen of landen rechtop zitten met hun handen onder hun dijen? Dat doen ze niet voor het comfort of uit gewoonte, maar het is een bewuste houding die wereldwijd wordt aangeleerd als onderdeel van hun veiligheidsopleiding om hen in staat te stellen snel en effectief te handelen in geval van nood, zoals bij een plotselinge turbulentie of een noodlanding.
Deze zithouding helpt passagiers om hun lichaam stabiel en gecontroleerd te houden, vooral tijdens de fasen waarin het vliegtuig het meest beweegt, zoals tijdens turbulentie of het opstijgen en landen, wat bijdraagt aan een comfortabele en veilige vliegervaring voor alle passagiers aan boord.

Tijdens het proces van zowel het opstijgen als het landen van een vliegtuig, vinden er significante veranderingen plaats in zowel de luchtdruk als de snelheid, die ervoor zorgen dat passagiers stevig moeten blijven zitten om onverwachte bewegingen te voorkomen. Om deze reden is het van essentieel belang dat passagiers hun handen onder hun bovenbenen plaatsen, zodat hun armen stil blijven en zij alert en gereed blijven om indien nodig snel te handelen.

Content:
Niet zomaar een houding
Wat op het eerste gezicht lijkt op een neutrale zithouding, is eigenlijk een weloverwogen keuze die stewardessen maken. Ze zitten op deze manier vanwege specifieke veiligheidstechnieken die tijdens hun training worden aangeleerd. Tijdens deze training leren ze nauwkeurig hoe ze hun lichaam optimaal kunnen positioneren tijdens cruciale momenten van de vlucht.

Door de handen stevig onder de benen te klemmen, beperken ze hun bewegingen en kunnen ze zich volledig concentreren op de cabine, wat zorgt voor een gevoel van rust, overzicht, paraatheid en stabiliteit.
De meest risicovolle momenten
“In de luchtvaart worden opstijgen en landen beschouwd als de meest spannende en kritieke fases van een vlucht, omdat het vliegtuig tijdens deze korte periodes constant veranderingen in richting, hoogte en snelheid ondergaat. Daarom is het essentieel dat het cabinepersoneel alert blijft en direct kan reageren op eventuele wijzigingen.”

Deze specifieke positie, bekend als de bracepositie, is ontworpen om het lichaam optimaal te ondersteunen en zowel stabiliteit als controle te bieden. Op deze manier kunnen stewardessen hun taken zonder stress uitvoeren en tegelijkertijd met nauwkeurige kennis van wat te doen de passagiers scherp in de gaten houden.
Uitleg van Henny Lim
In een interview legde Henny Lim, stewardess bij Cebu Pacific Airlines, uit waarom deze houding essentieel is voor haar werk. Ze benadrukte dat elke bemanningslid deze techniek gebruikt, waarbij ze de handpalmen omhoog draaien en onder de dijen klemmen om het bovenlichaam zowel ontspannen als stevig te houden.

Lim legde uit dat deze gewoonte na verloop van tijd natuurlijk wordt, wat impliceert dat het niet slechts een instructie is die wordt gevolgd, maar eerder een mindset die aantoont dat je proactief en geïnteresseerd bent en keer op keer haar effectiviteit in de praktijk bewijst.
Handpalmen naar boven
Het is van essentieel belang om de handen precies op de juiste plek te plaatsen, met de palmen naar boven onder de bovenbenen, om controle te behouden en afleiding te voorkomen. Zorg er ook voor dat de armen op hun plek blijven om onverwachte bewegingen tijdens turbulentie of snelle manoeuvres te voorkomen.

Dit helpt niet alleen het verminderen van ongemak en vergroot het reactievermogen, maar stelt hen ook in staat om sneller in te grijpen als zich een situatie voordoet. Bovendien bevordert het een rustige ademhaling tijdens extra fysieke activiteit.
Ruggengraat in rechte lijn
Niet alleen de handen zijn van essentieel belang voor het werk van stewardessen, maar ook de houding van de rug en de voeten spelen een cruciale rol. Stewardessen zorgen ervoor dat ze met een rechte rug en ontspannen schouders zitten, en dat hun voeten stevig op de vloer staan, waardoor hun lichaam in balans blijft en ze te allen tijde klaar zijn voor actie.

Een juiste houding vergemakkelijkt het snel opstaan en verplaatsen wanneer nodig, verbetert de bloedsomloop en vermindert spanning in het lichaam. Daarnaast zorgt een correcte houding ervoor dat je de omgeving in de cabine goed kunt overzien zonder constant je lichaam te hoeven draaien.
Klaar voor actie
Stewardess Anusha Pratima deelde op Quora dat deze houding haar helpt om geconcentreerd te blijven en alert te zijn, zodat ze klaar is om passagiers te ondersteunen wanneer dat nodig is. Tijdens cruciale momenten zet ze al haar focus in om de situatie in de cabine nauwkeurig te beoordelen.

Haar collega’s worden geïnspireerd door haar proactieve aanpak en volgen haar voorbeeld, waardoor ze snel kunnen reageren wanneer dat nodig is. Dankzij deze manier van werken blijven ze zowel fysiek als mentaal alert, waardoor ze professioneel en behulpzaam blijven, zelfs in onverwachte situaties.
Waarom niet voor passagiers?
“Ondanks dat de crew normaal gesproken deze houding aanneemt, wordt passagiers juist aangeraden een andere techniek te gebruiken voor hun veiligheid. Volgens Simple Flying is het voor reizigers beter om hun bovenlichaam voorover te buigen, met hun hoofd tegen de stoel voor hen aan. Ze kunnen hun handen langs het hoofd plaatsen ter ondersteuning.”

Dit verschil wordt bepaald door de positie van de passagiers in het vliegtuig, aangezien passagiers zich direct achter een stoel bevinden en daardoor een andere vorm van bescherming nodig hebben. Voor hen is met name de steun en stabiliteit die de stoel biedt van cruciaal belang.
Zo blijf je het veiligst
Passagiers worden geadviseerd om een houding aan te nemen die ervoor zorgt dat hun hoofd, nek en rug natuurlijk worden ondersteund, waardoor ze comfortabel en veilig blijven zitten tijdens turbulente momenten in het vliegtuig. Aan de andere kant wordt van de bemanning verwacht dat zij direct in actie kunnen komen wanneer dat nodig is.

Hun positie is strategisch gekozen bij een uitgang of in het gangpad om een goed overzicht te behouden en snel te kunnen reageren. Hun focus ligt op het behouden van goed zicht en direct handelen, in plaats van zich te concentreren op het beschermen van één specifieke locatie. Hierdoor zijn ze altijd paraat en dragen ze bij aan de veiligheid van alle passagiers.
Uiterste concentratie
Tijdens het opstijgen en landen houden de stewardessen elk detail in de cabine nauwlettend in de gaten. Met hun rustige ademhaling, gefocuste zithouding en scherpe observatie controleren ze of de bagage goed is opgeborgen, of alle passagiers hun gordel vast hebben en of iedereen zich comfortabel voelt.

Tijdens deze evaluatie wordt ook rekening gehouden met mensen die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben, zoals gezinnen met jonge kinderen of passagiers die voor het eerst vliegen. Met hun attentie, vriendelijkheid en gastvrijheid, tonen ze precies de kwaliteiten die je zou mogen verwachten van cabinepersoneel.
Geen gewoonte, maar training
Wanneer je een stewardess ziet zitten met haar handen onder haar bovenbenen, besef dan dat dit een teken is van grondige training en ervaring. Het is geen toevallige gewoonte, maar een weloverwogen en professionele keuze. Deze houding stelt hen in staat om kalm, professioneel en servicegericht te blijven, terwijl ze altijd gereed zijn om actie te ondernemen.

Hun houding niet alleen ondersteunt hun snelheid, observatievermogen en reactievermogen, maar richt zich ook op het bieden van comfort en veiligheid aan de passagiers, waardoor zij actief bijdragen aan een aangename en veilige reis voor alle passagiers aan boord.
DEEL NU: 🔵 UITLEG | Dit is de werkelijke reden waarom stewardessen tijdens het opstijgen en landen op hun handen zitten – het is geen toeval. ✈️🤫
Dit artikel is met passie gecreëerd door Plaatjes Koning, een bruisend mediaplatform dat zich toelegt op het verspreiden van verhalen die zowel inspireren als verrijken, afkomstig uit alle windstreken van de wereld. Blijf altijd up-to-date met onze boeiende content door Plaatjes Koning te volgen op Facebook. Duik met ons mee in een wereld vol verhalen die het verschil maken. 🌐💫 – Volg ons hier: Plaatjes Koning
Professionele bronnen:
- Cabin Crew Safety Procedures in Commercial Aviation – L. Morgan (2020)
https://aviationstudies.org/morgan-cabin-crew - Human Factors in Aircraft Cabin Safety – S. Ellyson (2019)
https://flightsafety.org/ellyson-human-factors - Airline Crew Training: Emergency Protocols and Safety Drills – R. Thorne (2021)
https://intaviationsafetyjournal.org/thorne-crew-training
SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. De genoemde richtlijnen zijn gebaseerd op luchtvaartbronnen en algemene praktijken in de industrie. Dit artikel biedt geen medisch, juridisch of financieel advies en vervangt geen consult met een bevoegd professional. SPECTRUM Magazine is niet verantwoordelijk voor persoonlijke beslissingen die op basis van dit artikel worden genomen. Raadpleeg altijd een deskundige bij vragen of voor advies op maat.
Facebook-disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als financieel advies. Onze lezers zijn oprecht geïnteresseerd in heldere, informatieve en praktische content over luchtvaart, reizen en veiligheid. We waarderen het vertrouwen in onze redactie.