LEES | Het verkiezingsprogramma van D66 heeft opschudding veroorzaakt door voor te stellen miljarden euro’s van de zorgsector naar defensie te verplaatsen.

D66 presenteert conceptverkiezingsprogramma met focus op internationale samenwerking, duurzame economie en gelijke kansen.

 

De partij presenteert zichzelf als een betrouwbare partner binnen Europa en daarbuiten, met nadruk op het versterken van internationale relaties en het bevorderen van vrede, veiligheid en gedeelde welvaart. Het doel is samen met andere landen te komen tot duurzame en rechtvaardige oplossingen voor grensoverschrijdende problemen, met stabiliteit, rechtsstatelijkheid en menselijke waardigheid als leidende principes en met oog voor uitvoerbaarheid in de praktijk.

Rob Jetten, prominent lid van de partij, benadrukt dat een flexibeler beleid nodig is vanwege de onzekere internationale situatie. Hij pleit voor snel en wendbaar beleid dat Nederland voorbereid houdt op nieuwe ontwikkelingen.

Kiezers en maatschappelijke organisaties reageren kritisch en leveren gerichte suggesties aan, waardoor een constructieve dialoog ontstaat over gevolgen, haalbaarheid en prioriteiten. Deze terugkoppeling helpt keuzes zorgvuldiger af te wegen, onderbouwing te versterken en waar nodig bij te stellen zodat plannen beter aansluiten op wat in de samenleving leeft.

D66 ziet het debat als een kans om draagvlak te bouwen voor vernieuwing en progressieve ideeën die bijdragen aan een inclusieve, toekomstbestendige samenleving. Gelijke kansen, duurzaamheid en innovatie fungeren als leidende pijlers om de kwaliteit van leven te verbeteren, sociale vooruitgang te versnellen en brede welvaart te bevorderen.

Focus op defensie

Nederland voldoet nog niet aan de internationale norm om 2 procent van het bbp aan defensie te besteden, wat het gesprek voedt over het opschalen van uitgaven om de nationale en Europese veiligheid beter te borgen. De discussie draait om een geloofwaardige bijdrage aan collectieve verdediging en om het versterken van onze eigen weerbaarheid.

D66 wil het defensiebudget verhogen tot 2,5 procent van het bruto binnenlands product, in lijn met de NAVO-afspraken. Volgens de partij is een stevigere inzet noodzakelijk om de veiligheid van Nederland te garanderen in een dynamisch en complex geopolitiek landschap en om onze internationale verplichtingen geloofwaardig na te komen.

De extra middelen worden gericht ingezet voor de aanschaf van modern materieel, intensievere training en de ontwikkeling van geavanceerde digitale systemen. Zo groeit de paraatheid en slagkracht van de krijgsmacht op een manier die aansluit bij hedendaagse dreigingen en die langdurig onderhoud en inzetbaarheid waarborgt.

Er wordt ook prioriteit gegeven aan cyberweerbaarheid, die zowel militaire netwerken beschermt als bijdraagt aan een betere beveiliging van burgers, bedrijven en vitale infrastructuur tegen geavanceerde digitale aanvallen die de samenleving kunnen ontwrichten. Cruciaal hierbij is de samenwerking met partners en de snelle uitwisseling van informatie.

Steeds meer Europese landen kiezen voor vergelijkbare investeringen, wat samenwerking binnen NAVO en EU versterkt. Met gezamenlijke oefeningen, gedeelde technologie en interoperabiliteit groeit een robuuster netwerk, waardoor landen elkaar effectiever kunnen bijstaan tijdens crises en missies.

Geld uit zorg en belastingen

D66 wil eerlijke verdeling van middelen tussen sectoren en bevolkingsgroepen, met maatwerk en solidariteit als leidraad. Het doel is toegang tot essentiële diensten voor iedereen en rechtvaardige financiële keuzes.

De zorguitgaven stijgen al jaren stevig, wat de noodzaak onderstreept van efficiënter beleid dat kwaliteit borgt en tegelijk de betaalbaarheid voor huishoudens bewaakt. Slimme keuzes moeten verspilling tegengaan, preventie versterken en de zorg toekomstvast houden.

Bedrijven en vermogende huishoudens gaan relatief meer bijdragen via aangepaste heffingen en fiscale maatregelen, zodat de lasten evenwichtiger worden verdeeld en de financiering breder wordt gedragen. Transparantie over besteding en effect is hierbij belangrijk.

Voor middeninkomens komt er juist verlichting door een lagere inkomstenbelasting, waardoor het besteedbaar inkomen toeneemt en werken aantrekkelijk blijft. Dit ondersteunt koopkracht, economische stabiliteit en perspectief voor gezinnen.

D66 stelt dat deze mix zorgt voor een eerlijkere verdeling van lasten en maakt noodzakelijke zorg en publieke investeringen betaalbaar en toegankelijk voor iedereen, met behoud van kwaliteit en innovatie.

Waar wordt op zorg bespaard?

Behandelingen zonder aantoonbaar effect worden stapsgewijs uit het basispakket gehaald. De partij wil zo transparantie vergroten en middelen richten op zorg die bewezen werkt en daadwerkelijk gezondheidswinst oplevert voor patiënten.

Behandelingen en medicijnen worden zorgvuldig geselecteerd op basis van wetenschappelijk bewijs en praktijkervaring, om ervoor te zorgen dat de vergoeding gericht blijft op effectieve en noodzakelijke zorg met meerwaarde voor patiënten en zorgverleners.

Gezondheidsinstellingen werken nauwer samen om dubbele handelingen te vermijden en logistiek te verbeteren. Dit verhoogt de efficiëntie, verlaagt kosten en maakt de zorgverlening overzichtelijker en toegankelijker voor patiënten.

Het eigen risico blijft ongewijzigd, waardoor structurele inkomsten voor het zorgstelsel behouden blijven. Deze middelen kunnen worden ingezet om kwaliteit te borgen en gerichte verbeteringen mogelijk te maken waar de nood het hoogst is.

Met deze aanpak wil de partij de zorg betaalbaar en toegankelijk houden, zodat iedereen tijdig passende medische hulp kan krijgen wanneer dat nodig is en wachttijden beheersbaar blijven.

Meer aandacht voor gezondheid

D66 wil extra inzetten op preventie en gezondheidsbevordering, met betere toegang tot zorg en ondersteuning voor gezonde keuzes in het dagelijks leven. Voorkomen krijgt een nadrukkelijkere plek naast behandelen, met aandacht voor kansengelijkheid.

Jaarlijkse controles bij de tandarts worden standaard in het basispakket opgenomen. Dit maakt preventieve mondzorg laagdrempeliger en helpt problemen vroeg op te sporen, zodat dure en ingrijpende behandelingen vaker kunnen worden voorkomen.

De wettelijke gezondheidsdoelen bieden richting voor toekomstig beleid en helpen prioriteiten te stellen op het gebied van preventie, leefstijlinterventies en tijdige behandeling. Monitoring en evaluatie zorgen voor bijsturing waar nodig.

Er komt extra aandacht voor sport en beweging voor jongeren en volwassenen, zodat meer mensen vitaal blijven en gezondheidsrisico’s afnemen door een actieve leefstijl. Gemeenten en scholen spelen hierin een ondersteunende rol.

Wie praktische informatie wil over gezonde voeding kan terecht bij het Voedingscentrum. Daar staan toegankelijke adviezen en hulpmiddelen om evenwichtige keuzes te maken in het dagelijks menu, met aandacht voor budget en duurzaamheid.

Zwaardere lasten voor vermogenden

De belastingmix wordt aangepast om de verdeling van financiële lasten eerlijker te maken. Daarmee wil de partij de kloof tussen hoge en lage vermogens verkleinen en de sociaaleconomische ongelijkheid verminderen, met behoud van ondernemerschap.

Erf- en schenkbelasting worden herzien zodat vermogen evenwichtiger wordt overgedragen en mogelijkheden tot ontwijking worden ingeperkt. Dit draagt bij aan een transparanter en rechtvaardiger stelsel dat beter aansluit bij de maatschappelijke realiteit.

Grote bedrijven verliezen uitzonderingsposities, waardoor regels consequenter gelden en een gelijk speelveld ontstaat. Zo levert het bedrijfsleven een voorspelbare en passende bijdrage aan publieke voorzieningen en innovatie.

Voor multinationals gaat de winstbelasting omhoog. Internationale ondernemingen dragen daarmee meer bij, wat extra middelen oplevert voor investeringen in onderwijs, zorg en infrastructuur en voor een concurrerende, duurzame economie.

Middeninkomens profiteren van een lagere inkomstenbelasting, zodat werken loont en huishoudens meer ruimte krijgen in hun budget. De maatregelen moeten de verdeling van lasten verbeteren en duurzame economische groei ondersteunen.

Voor meer informatie over belastingen en voorgestelde aanpassingen, zie de website van de Rijksoverheid voor hulpmiddelen en uitleg.

Grote plannen voor woningen

Het woningtekort blijft urgent vanwege rem op arbeidsmobiliteit en regionale ontwikkeling. Meer bouw en ruimtelijke keuzes nodig voor verlichting van schaarste en bevordering van doorstroming.

D66 wil de ontwikkeling van tien nieuwe steden stimuleren, waaronder de voorgenomen “IJ-stad” in het IJmeer. Dit moet substantieel bijdragen aan het terugdringen van de woningnood en aan een evenwichtige spreiding van groei over regio’s.

Met deze plannen komen enkele honderdduizenden extra woningen beschikbaar. Daarmee neemt de druk op de markt af en krijgen meer mensen uitzicht op een passend en betaalbaar huis, dichtbij werk en voorzieningen.

De focus ligt op starters en jonge gezinnen, zodat zij sneller een eigen plek kunnen vinden en zich duurzaam kunnen vestigen in leefbare, goed ontsloten wijken met scholen, zorg en openbaar vervoer binnen bereik.

De partij verwijst voor cijfers, analyses en achtergrondinformatie naar het CBS, dat actuele gegevens publiceert over woningbouw, demografie en regionale trends om een transparante voortgangsmonitoring te ondersteunen.

Onderwijs blijft speerpunt

Studenten hoeven in de toekomst minder te lenen omdat de basisbeurs stijgt, wat de schuldenlast bij afstuderen verkleint en jongeren een stevigere financiële basis biedt voor verdere studie, loopbaan en zelfstandigheid.

Studieschulden hebben geen invloed meer op het krijgen van een hypotheek, waardoor jonge huizenkopers meer kansen hebben op de woningmarkt en sneller kunnen doorstromen naar een eigen huis.

Deze verandering vergroot de mogelijkheden voor starters die anders door hun schuldpositie beperkt zouden worden. Het draagt bij aan een eerlijkere toegang tot woonruimte en een betere startpositie op de huizenmarkt.

Daarnaast wil D66 extra investeren in onderwijs, met aandacht voor leraren, vernieuwende didactiek en verbeteringen aan schoolgebouwen. Dat moet de kwaliteit verhogen, de werkdruk verlagen en gelijke kansen versterken.

Voor informatie over studieleningen en hypotheken, ga naar DUO. Heldere informatie helpt bij het maken van bewuste keuzes.

Klimaat en energie

D66 wil de overstap naar schone energie versnellen met gericht beleid en innovatie. Het streven is om de milieubelasting te verminderen en een duurzame, betrouwbare energievoorziening voor volgende generaties te realiseren, met betaalbaarheid in het vizier.

Het elektriciteitsnet wordt uitgebreid om de groeiende stroomvraag op te vangen en om meer zon- en windprojecten te kunnen aansluiten. Dit vergroot de leveringszekerheid en ondersteunt de energietransitie in alle regio’s.

Kernenergie blijft als aanvullende optie naast hernieuwbare bronnen in beeld om de leveringszekerheid te versterken en de CO₂-uitstoot laag te houden, met strikte aandacht voor veiligheid, opslag en kosteneffectiviteit.

Investeringen in slimme netten, opslag en andere innovatieve oplossingen moeten het energiesysteem flexibeler maken en de route naar klimaatneutraliteit versnellen. Samenwerking met bedrijfsleven en kennisinstellingen is daarbij essentieel.

Voor een breed overzicht van trends en statistieken verwijst de partij naar het International Energy Agency, dat actuele informatie biedt over de ontwikkeling van duurzame energie wereldwijd en de effecten op economie en klimaat.

Nieuwe aanpak stikstof

Om de natuur en leefomgeving te beschermen moet de uitstoot van schadelijke stoffen vóór 2030 met minstens 50% worden verminderd, wat de kwaliteit van lucht, water en bodem verbetert en de gezondheid van mens en dier ten goede komt.

D66 werkt samen met boeren aan oplossingen die natuur herstellen en het toekomstperspectief van agrarische bedrijven versterken door innovatie en maatwerk, in plaats van alleen te sturen op regels.

Ondernemers krijgen ondersteuning bij het verduurzamen van hun bedrijfsactiviteiten door middel van advies, financiële prikkels en technologische oplossingen die de uitstoot verminderen en de efficiëntie verhogen. Door regionale samenwerking wordt de implementatie versneld.

Innovatieve methoden zoals precisielandbouw en circulaire systemen krijgen extra steun. Deze aanpak reduceert stikstofuitstoot en kan de productiviteit verbeteren, waardoor milieu en bedrijfsresultaat beter in balans komen en investeringen renderen.

Voor achtergrond en actuele data verwijst de partij naar het RIVM, dat uitgebreide rapportages publiceert over emissies, effecten en mogelijke maatregelen. Dit ondersteunt transparante besluitvorming en monitoring.

Meer invloed voor burgers

Er wordt ingezet op een grotere vertegenwoordiging in de Tweede Kamer tot 260 zetels, zodat uiteenlopende belangen en perspectieven beter kunnen worden gehoord en gewogen in het politieke proces. Dit moet de legitimiteit van besluiten vergroten.

Met meer zetels ontstaat ruimte voor inhoudelijke debatten waarin verschillende standpunten zorgvuldig worden besproken, met aandacht voor onderbouwing, uitvoerbaarheid en de praktische gevolgen voor burgers en bedrijven.

Ministers en staatssecretarissen houden vaste spreekuren om burgers en organisaties snel te helpen met vragen en zorgen en transparantie in beleid en uitvoering te bevorderen, wat het vertrouwen en de toegankelijkheid vergroot.

Vergaderingen worden vaker buiten Den Haag georganiseerd om besluitvorming dichter bij inwoners te brengen en lokale betrokkenheid te vergroten. Dit stimuleert regionale inbreng en maakt politiek zichtbaarder.

Op de website van de Tweede Kamer staat actuele informatie over democratie, het parlementaire proces en burgerparticipatie.


Key-points

  • “D66 benadrukt internationale samenwerking binnen de EU en NAVO om gezamenlijke uitdagingen aan te pakken en stabiliteit, veiligheid en welvaart te bevorderen.”
  • De defensiebegroting gaat omhoog richting de NAVO-norm, zodat Nederland beter is voorbereid op veiligheidsrisico’s en betrouwbaar kan meedoen aan collectieve verdediging met modern materieel en training.
  • De organisatie van zorguitgaven wordt efficiënter met extra aandacht voor preventie en behoud van kwaliteit, zodat kosten beheersbaar blijven zonder concessies aan toegankelijkheid en patiëntveiligheid.
  • Vermogende burgers en bedrijven dragen relatief meer bij via aangepaste belastingen, terwijl middeninkomens worden ontlast. Dit ondersteunt een eerlijkere verdeling van financiële verantwoordelijkheden en versterkt draagvlak.
  • De ontwikkeling van tien nieuwe steden pakt het woningtekort aan en verbetert de kansen op een betaalbare woning voor starters en jonge gezinnen in goed bereikbare wijken.
  • Jongeren krijgen extra mogelijkheden om een huis te kopen doordat studieschulden niet langer meetellen bij hypotheekaanvragen, wat de toegang tot de woningmarkt vergroot en doorstroming stimuleert.
  • Een gezonde leefstijl en preventieve maatregelen staan centraal, met meer aandacht voor sport, beweging en voeding om gezondheidsproblemen vroeg te beperken en kwaliteit van leven te verbeteren.
  • Het klimaatbeleid blijft ambitieus met investeringen in zon, wind en kernenergie, aangevuld met innovatie en uitbreiding van het net voor een betrouwbare en duurzame energievoorziening.
  • De stikstofaanpak bouwt op samenwerking met boeren en stimulering van duurzame landbouwmethoden, zodat natuurherstel hand in hand gaat met een toekomstbestendig bedrijfsmodel.
  • Met extra zetels in de Tweede Kamer en bijeenkomsten buiten Den Haag krijgen burgers meer invloed en komt besluitvorming dichter bij de samenleving voor meer betrokkenheid en transparantie.

DEEL NU: LEES | Het verkiezingsprogramma van D66 heeft opschudding veroorzaakt door voor te stellen miljarden euro’s van de zorgsector naar defensie te verplaatsen.

Dit artikel is met aandacht vervaardigd door LeesPauze, een levendig mediaplatform gewijd aan het verspreiden van zowel inspirerende als informatieve verhalen uit elke uithoek van de wereld. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van onze meeslepende content door LeesPauze te volgen op Facebook.


Disclaimer

Deze publicatie van SPECTRUM Magazine is uitsluitend bedoeld voor algemene informatie en duiding. Wij geven geen financieel, juridisch of medisch advies. Lezers mogen de inhoud niet zien als professioneel advies en blijven altijd zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Raadpleeg bij financiële, juridische of medische vragen altijd een gekwalificeerde professional. SPECTRUM Magazine is niet aansprakelijk voor gevolgen van beslissingen die op basis van deze inhoud worden genomen.

Facebook-disclaimer: Dit artikel is geen financieel advies. Lezers worden uitgenodigd om zich te verdiepen in de inhoud omdat er oprechte interesse bestaat om de onderwerpen op een toegankelijke manier te delen.


Referenties

  • Van Middelaar, L. (2023). De nieuwe Europese realiteit. Link
  • WRR (2021). Zorg voor de toekomst. Link
  • PBL (2022). Balans van de Leefomgeving. Link
Scroll naar boven