D66 heeft zijn conceptverkiezingsprogramma gepresenteerd, met nadruk op internationale samenwerking om uitdagingen aan te pakken en een duurzame economie met gelijke kansen voor alle Nederlanders.
D66 wil Nederland positioneren als betrouwbare partner wereldwijd, de internationale samenwerking versterken en respect voor verdragen bevorderen. Dit leidt tot voorspelbaarheid en wederzijds vertrouwen. D66 streeft naar vrede, veiligheid en welvaart voor alle landen, met aandacht voor mensenrechten en de rechtsstaat.

Rob Jetten benadrukt dat een flexibele aanpak nodig is vanwege de veranderende internationale situatie, waarin conflicten, technologische vooruitgang en klimaatproblemen samenkomen.

Kiezers en organisaties reageren kritisch op de plannen, wat leidt tot dialoog over impact. Sterke punten blijven behouden en zwakke plekken worden aangescherpt, zorgen en suggesties worden gedeeld voor weloverwogen, financieel houdbare beslissingen met breed sociaal draagvlak.
D66 ziet deze discussie als een kans om steun te krijgen voor vernieuwende en progressieve ideeën die bijdragen aan een inclusieve en duurzame samenleving. In deze samenleving staan gelijkheid, duurzaamheid en innovatie centraal en wordt het beleid concreet toegepast in het dagelijks leven van mensen. De partij streeft ernaar om de effectiviteit te evalueren, te leren van pilotprojecten en bewezen oplossingen op grotere schaal te implementeren.
Content:
Focus op defensie
Nederland voldoet nog niet aan de internationale norm van minimaal 2% van het bruto binnenlands product voor defensie-uitgaven. Dit heeft een debat aangewakkerd over de vereiste hoogte van investeringen in defensie, in overeenstemming met bondgenootschappelijke verplichtingen en nationale verantwoordelijkheden met betrekking tot materieel, personeel en de weerbaarheid van de samenleving. In deze steeds onvoorspelbaarder wordende wereld is het noodzakelijk dat er duidelijke keuzes worden gemaakt.

D66 wil het defensiebudget verhogen naar 2,5% van het bruto binnenlands product om Nederland te beschermen en het krijgsmachtpersoneel beter te laten functioneren.
De extra middelen worden ingezet voor modern materieel, intensievere trainingen en geavanceerde digitale systemen. Zo wordt de operationele capaciteit van de strijdkrachten versterkt en kan Nederland geloofwaardig deelnemen aan internationale missies en oefeningen.
Er wordt fors geïnvesteerd in cyberveiligheid om zowel militaire systemen als burgers, bedrijven en kritieke infrastructuur te beschermen tegen cyberaanvallen en desinformatie. Menselijk vakmanschap en technologische innovatie moeten de weerbaarheid van de samenleving vergroten.
Steeds meer EU-landen volgen een vergelijkbare aanpak, waardoor samenwerking binnen NAVO en EU wordt versterkt. Gezamenlijke oefeningen, gedeelde technologie en gecoördineerde inkoop zorgen voor een robuuster defensienetwerk, waarin landen elkaar beter kunnen ondersteunen tijdens crises en kosten doelmatiger worden verdeeld.
Geld uit zorg en belastingen
D66 wil de financiering van de plannen eerlijk verdelen, met behoud van rechtvaardigheid en solidariteit. De begroting moet toekomstbestendig en flexibel zijn.

De zorgkosten stijgen elk jaar, waardoor efficiënt beleid en slimme organisatie noodzakelijk zijn. Preventie en digitalisering spelen hierbij een belangrijke rol, met als doel de kwaliteit van zorg te behouden, wachttijden te verkorten en de financiële druk op burgers te beperken.
Bedrijven en vermogende huishoudens dragen meer belasting bij om de lasten eerlijker te verdelen en investeringen in publieke voorzieningen te verhogen. Ontwijkingsroutes worden aangepakt om de eerlijkheid te waarborgen.
Voor de middenklasse betekent dit verlichting, doordat zij profiteren van een lagere inkomstenbelasting en meer besteedbaar inkomen overhouden. Dit maakt werken aantrekkelijker en zorgt voor stabielere koopkracht, zelfs in economisch onzekerere tijden.
D66 streeft naar een eerlijkere verdeling van de lasten, zodat zorg en investeringen voor iedereen toegankelijk blijven, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen.
Waar wordt op zorg bespaard?
Behandelingen zonder bewezen effect worden geschrapt uit het basispakket op basis van wetenschappelijk bewijs en doelmatigheid, om ruimte te maken voor bewezen effectieve zorg met prioriteit. Dit zorgt voor transparantie en duidelijkheid voor patiënten en zorgverleners.

Behandelingen en medicijnen worden zorgvuldig gekozen op basis van effectiviteit, kosten en praktijkervaring. Alleen noodzakelijke en efficiënte zorg wordt vergoed, zodat middelen worden ingezet waar ze het meeste gezondheidsvoordeel opleveren.
Gezondheidscentra werken nauwer samen om efficiëntie te vergroten, data te delen en dubbele kosten te voorkomen. Hierdoor worden beschikbare middelen optimaal benut, de doorstroming verbeterd, wachttijden verkort en bureaucratie verminderd.
Het eigen risico blijft ongewijzigd, waardoor jaarlijks nog steeds miljarden beschikbaar zijn voor het zorgstelsel en financiële voorspelbaarheid behouden blijft. Met deze middelen kan de basiszorg worden gewaarborgd en kunnen innovaties gecontroleerd worden geïntroduceerd.
D66 streeft met deze maatregelen naar goede en betaalbare zorg voor iedereen, zodat zorgprofessionals hun werk met kwaliteit kunnen uitvoeren.
Meer aandacht voor gezondheid
“D66 zal zich extra inzetten voor preventieve maatregelen die de gezondheid van burgers bevorderen, zoals toegang tot zorg, mentale gezondheidszorg, stoppen met roken en gezonde leefstijlkeuzes in wijken en scholen, omdat deze investering in preventie zorgkosten vermindert en de levenskwaliteit verhoogt.”

Jaarlijkse tandartscontroles zijn standaard opgenomen in het basispakket om preventieve mondzorg voor iedereen toegankelijk te maken, beginnende problemen vroeg te signaleren en gezondheidsverschillen te verkleinen, zodat dure behandelingen worden voorkomen.
De vastgestelde gezondheidsdoelen in de wet geven duidelijke richtlijnen voor toekomstig beleid, waardoor interventies op het gebied van preventie, behandeling en nazorg effectiever kunnen worden geprioriteerd. Zo blijven resultaten meetbaar en is de voortgang voor het publiek inzichtelijk.
Extra aandacht voor sport en beweging, vooral voor jongeren en volwassenen, wordt gestimuleerd via lokale voorzieningen, veilige fietsroutes en programma’s die drempels verlagen. Dit creëert een omgeving waarin gezonde keuzes in het dagelijks leven makkelijker te maken zijn.
Voor praktische tips over gezonde voeding kunnen mensen terecht bij het Voedingscentrum, dat betrouwbare adviezen en handige tools biedt voor een gebalanceerd dieet.
Zwaardere lasten voor vermogenden
“De belastingmix wordt aangepast om een eerlijkere verdeling van financiële verantwoordelijkheid en het verminderen van sociaaleconomische ongelijkheid te bewerkstelligen. Daarbij wordt gelet op eenvoud, uitvoerbaarheid en rechtsgelijkheid.”

De erf- en schenkbelasting wordt herzien om vermogen eerlijker te verdelen en ontwijking te beperken. Gelijke gevallen worden gelijk belast en de regels zijn voorspelbaar.
Grote bedrijven verliezen hun uitzonderingsposities, waardoor zij voortaan een eerlijke bijdrage leveren aan belastingen met uniforme toepassing van fiscale regels en minder mogelijkheden voor complexe constructies. Dit maakt het speelveld tussen kleine en grote ondernemingen gelijker.
Voor multinationals wordt de winstbelasting verhoogd, waardoor zij meer belasting betalen en extra middelen beschikbaar komen voor publieke investeringen zoals onderwijs, zorg, infrastructuur en energietransitie, met transparante rapportage per land.
Middeninkomens profiteren van lagere inkomstenbelasting, waardoor werken aantrekkelijker wordt en het besteedbare inkomen stijgt. Dit zorgt voor een eerlijkere verdeling van de lasten en stimuleert economische groei.
Voor meer informatie over belastingen en specifieke wijzigingen kan men terecht op de website van de Rijksoverheid, met gedetailleerde uitleg, veelgestelde vragen en rekentools voor burgers en ondernemers.
Grote plannen voor woningen
Het woningtekort hindert huishoudens bij het vinden van betaalbare woningen, beperkt de economie en leidt tot stagnatie in wooncarrières, waardoor de druk op de huurmarkt toeneemt, vooral in stedelijke gebieden.

D66 wil actief de ontwikkeling van tien nieuwe steden stimuleren, waaronder het ambitieuze project “IJ-stad” in het IJmeer, met complete voorzieningen, goede OV-aansluitingen en ruimte voor bedrijven, om de woningnood te verminderen en groene leefomgevingen te behouden.
Door deze plannen komen er honderdduizenden extra woningen beschikbaar in verschillende regio’s, waardoor de druk op de woningmarkt afneemt en meer mensen een geschikte, energiezuinige woning kunnen vinden. Er ligt nadruk op snelheid, betaalbaarheid en kwaliteit.
De focus ligt op het ondersteunen van starters en jonge gezinnen, zodat zij meer kansen hebben om een eigen huis te kopen en zich blijvend kunnen vestigen in goed uitgeruste wijken met scholen, sportfaciliteiten, gezondheidszorg en groenvoorzieningen in de nabijheid. Dit bevordert de doorstroming op de gehele woningmarkt.
Voor informatie over woningbouw, bevolkingsgroei en demografische trends in Nederland kan men terecht bij het CBS, dat actuele gegevens en analyses biedt ter ondersteuning van plannen.
Onderwijs blijft speerpunt
De basisbeurs wordt verhoogd, zodat studenten minder hoeven te lenen en na hun studie met minder schulden starten, waardoor financiële stabiliteit en keuzevrijheid in loopbanen worden vergroot en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs wordt verbeterd.

Studieschulden worden niet meer meegenomen bij het aanvragen van een hypotheek, zodat jongeren meer mogelijkheden hebben om een eigen woning te kopen. Dit beleid verlaagt de drempel voor zelfstandig wonen.
Dit creëert extra kansen voor starters en bevordert een eerlijke verdeling van woonmogelijkheden en soepelere doorstroming, met positieve effecten voor de bouwsector en renovatie.
D66 investeert daarnaast extra in onderwijs, met aandacht voor leraren, innovatieve lesmethoden en verbeterde schoolinfrastructuur om de werkdruk te verminderen en de onderwijskwaliteit te verhogen. Samenwerking met bedrijven en kennisinstellingen moet de aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren.
Voor meer informatie over studieleningen en hypotheekaanvragen kunnen studenten en afgestudeerden terecht bij DUO, dat richtlijnen, berekeningen en advies biedt.
Klimaat en energie
D66 wil de overgang naar schone energie versnellen door duurzame beleidsmaatregelen en innovatieve technologieën te stimuleren, met als doel de milieubelasting te verminderen en een betaalbare, betrouwbare en duurzame energievoorziening te garanderen.

In de komende jaren zal het elektriciteitsnet fors worden uitgebreid en versterkt om te voldoen aan de groeiende vraag naar stroom, congestie te verminderen en de integratie van duurzame energiebronnen zoals zonne- en windenergie te versnellen. Dit vraagt om zorgvuldige planning, vergunningen en vakbekwame professionals in alle betrokken sectoren.
Kernenergie kan een aanvulling vormen op hernieuwbare bronnen om leveringszekerheid te vergroten en de CO₂-uitstoot te verminderen, mits er transparantie is over veiligheid, kosten en afvalverwerking om maatschappelijk draagvlak te behouden.
Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in innovatieve technologieën zoals slimme netten, energieopslag, groene waterstof en warmtenetten om de transitie naar een klimaatneutrale samenleving te versnellen en nieuwe banen te creëren in de energieketen, zodat de Nederlandse economie concurrerend en duurzaam blijft.
Het International Energy Agency biedt een uitgebreid overzicht van ontwikkelingen en statistieken op het gebied van duurzame energie. Het bevat betrouwbare, actuele informatie over wereldwijde energiebronnen, investeringsstromen en technologische trends die beleidskeuzes kunnen ondersteunen.
Nieuwe aanpak stikstof
D66 streeft naar een 50% reductie van schadelijke emissies tegen 2030 om natuurherstel te bevorderen en vergunningverlening te versnellen. Dit verbetert biodiversiteit en beschermt de gezondheid van mens en dier.

D66 kiest voor een aanpak waarin samenwerking met boeren centraal staat, met maatwerk per gebied en duidelijke doelen, zodat oplossingen zowel het milieu ten goede komen als het toekomstperspectief van agrariërs versterken. Vertrouwen, lange termijn en innovatie zijn hierbij sleutelwoorden.
Ondernemers kunnen rekenen op ondersteuning bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering, zoals investeringssubsidies, adviesprogramma’s, kennisdeling en toegang tot innovatieve technologieën die zowel de emissies verminderen als de bedrijfszekerheid vergroten.
Extra aandacht gaat uit naar vernieuwende landbouwmethoden die de stikstofuitstoot beperken en de productiviteit en bodemkwaliteit verbeteren, zoals precisielandbouw, circulaire systemen en natuurinclusieve teelten. Monitoring zorgt voor transparantie over de behaalde resultaten.
Het RIVM biedt betrouwbare gegevens, kaarten en rapportages over stikstof en de effecten ervan op regionaal en nationaal niveau.
Meer invloed voor burgers
Naar verwachting zal het aantal zetels in de Tweede Kamer toenemen tot 260, waardoor er meer ruimte ontstaat om een diverse range aan belangen beter te vertegenwoordigen en regionale stemmen prominenter te laten horen. Dit zou de legitimiteit van de besluitvorming vergroten en kiezers het gevoel geven dat hun stem significant meeweegt.

Dit maakt uitgebreide debatten mogelijk waarin verschillende standpunten worden besproken en commissies meer tijd krijgen voor hoorzittingen en deskundigenadvies, waardoor wetgeving beter kan worden getoetst op praktisch effect.
Ministers en staatssecretarissen zullen vaste spreekuren houden, zodat burgers en maatschappelijke organisaties eenvoudiger vragen en zorgen kunnen voorleggen en sneller duidelijkheid krijgen over beleid, uitvoering en klachtenafhandeling.
Vergaderingen vinden vaker buiten Den Haag plaats, waardoor politieke besluitvorming dichter bij de samenleving komt en regionale thema’s zichtbaar worden. Dit vergroot de betrokkenheid van inwoners via lokale bijeenkomsten en burgerpanels.
Voor meer informatie over de werking van de democratie en het parlementaire proces kan men terecht op de website van de Tweede Kamer, met actuele documenten, live streams en educatieve materialen.
Key-points
- D66 legt de nadruk op internationale samenwerking binnen de EU en NAVO om gezamenlijke uitdagingen aan te pakken en de Nederlandse positie te versterken.
- De defensiebegroting wordt verhoogd om te voldoen aan de NAVO-norm en de krijgsmacht te moderniseren, zodat Nederland beter voorbereid is op veiligheidsrisico’s en geloofwaardig kan bijdragen aan collectieve bescherming.
- Zorguitgaven worden efficiënter georganiseerd met focus op preventie, bewezen effectiviteit en samenwerking, zodat kosten beheersbaar blijven zonder dat de kwaliteit en toegankelijkheid in gevaar komen.
- Rijke burgers en bedrijven dragen een groter deel van de belastingdruk via aangepaste belastingen, terwijl middeninkomens worden ontlast, wat zorgt voor een eerlijkere verdeling en stabielere koopkracht.
- Met de ontwikkeling van tien nieuwe steden, waaronder IJ-stad, wordt het woningtekort aangepakt en krijgen starters en jonge gezinnen betere kansen op de huizenmarkt, met voorzieningen in de directe omgeving.
- Studenten hebben meer kans op een eigen woning dankzij het niet meetellen van studieschulden bij hypotheekaanvragen en een verhoogde basisbeurs, waardoor de toegankelijkheid verbetert.
- Gezonde leefstijl en preventie staan centraal, met aandacht voor mondzorg, beweging en voeding, zodat gezondheidsproblemen eerder worden voorkomen en verschillen kleiner worden.
- Het klimaatbeleid blijft ambitieus met investeringen in duurzame energiebronnen en de mogelijke inzet van kernenergie om de energievoorziening te verbeteren.
- De stikstofstrategie bevordert samenwerking met boeren en stimuleert innovatieve landbouwmethoden, zodat milieuverbetering en toekomstbestendige landbouw worden gerealiseerd.
- Meer zetels en spreekuren vergroten de invloed van burgers, terwijl vergaderingen dichter bij inwoners plaatsvinden om betrokkenheid en transparantie te versterken.
DEEL NU: LEES | De keuze van D66 om miljarden euro’s toe te wijzen aan defensie in plaats van de zorgsector heeft tot verontwaardiging en verwarring geleid.
Dit artikel is met aandacht gecreëerd door LEEF., een bruisend mediaplatform, toegewijd aan het brengen van inspirerende en leerzame verhalen uit elke hoek van de wereld. Zorg dat je op de hoogte blijft van onze meeslepende content door LEEF. te volgen op Facebook onder de naam LEEF.
Disclaimer
Deze publicatie van SPECTRUM Magazine is uitsluitend bedoeld voor algemene informatie en duiding. Wij geven geen financieel, juridisch of medisch advies. Lezers mogen de inhoud niet zien als professioneel advies en blijven altijd zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Raadpleeg bij financiële, juridische of medische vragen altijd een gekwalificeerde professional. SPECTRUM Magazine is niet aansprakelijk voor gevolgen van beslissingen die op basis van deze inhoud worden genomen.
Facebook-disclaimer: Dit artikel is geen financieel advies. Lezers worden uitgenodigd om zich te verdiepen in de inhoud omdat er oprechte interesse bestaat om de onderwerpen op een toegankelijke manier te delen.

