Ouders zijn woedend over de onthutsende details die naar voren zijn gekomen over een schooljongen die een einde maakte aan zijn leven.

De 13-jarige Leyton Taylor uit Norfolk werd begin april door zijn familie aangetroffen nadat hij langere tijd niet reageerde, waardoor zijn moeder en stiefvader direct bij hem waren en professionele hulp inschakelden die hem begeleidde naar een gespecialiseerd zorgcentrum in Cambridge, waar hij de benodigde zorg en ondersteuning kreeg om hem te helpen herstellen van zijn mentale gezondheidsproblemen.

 

Tijdens een hoorzitting vertelde het gezin dat Leyton de weken ervoor opvallend stiller was dan gebruikelijk, wat in een huishouden met acht kinderen zeker opvalt vanwege zijn normaal gesproken levendige en gezellige persoonlijkheid.

Volgens zijn moeder had Leyton soms meer behoefte aan momenten voor zichzelf, waarin hij kon reflecteren en ontspannen. Ondanks deze behoefte bleef hij echter betrokken bij de dagelijkse routines in huis en toonde hij zijn verantwoordelijkheid door regelmatig te helpen met kleine taken, waardoor hij een evenwicht vond tussen introspectie en betrokkenheid bij zijn familie.

Schooltijd veranderde langzaam

Leyton, die op dat moment zat op de Wymondham High Academy, een school met maar liefst 1600 leerlingen, werd geconfronteerd met hatelijke woorden nadat hij openhartig had verteld dat hij een vriendje had, zoals zijn moeder later vertelde.

De opmerkingen, die volgens de familie niet als hard werden ervaren, waren juist subtiel en daardoor soms lastig te plaatsen. Leyton, die gewend was om zulke dingen vaak voor zichzelf te houden om te voorkomen dat anderen zich zorgen zouden maken, probeerde de situatie onder controle te houden.

Zijn moeder merkte wel op dat hij steeds minder gedetailleerd begon te praten over zijn schooldagen en dat de gesprekken vaak korter waren dan voorheen, ondanks het feit dat hij nog steeds thuis rondliep met een glimlach op zijn gezicht.

Leerkrachten zagen een rustige, beleefde leerling

De schooldirecteur, Chris Smith, verklaarde tijdens een persconferentie dat de school niet op de hoogte was van het feit dat Leyton te maken had met woorden die hem beïnvloedden, maar benadrukte dat ze altijd bereid zijn om de nodige ondersteuning te bieden aan leerlingen die hiermee worstelen. Volgens Smith kwam Leyton vriendelijk en volwassen over in gesprekken met medewerkers, wat de indruk wekte dat hij zijn emoties goed onder controle had.

De school had pas na het incident signalen ontvangen van andere leerlingen, die uiteindelijk werden gedeeld tijdens het voorbereidende onderzoek dat door de school werd uitgevoerd om de situatie te onderzoeken en passende maatregelen te nemen.

Smith benadrukte dat de school veel gesprekken voert met leerlingen over sociale omgang en dat zij zich bewust zijn van het belang van emotionele ondersteuning. Na het voorval zijn extra begeleiders beschikbaar gesteld voor kinderen die behoefte hebben aan steun en begeleiding om hiermee om te gaan.

Actieve rol binnen het gezin

Thuis speelde Leyton een liefdevolle rol, altijd bereid om te helpen met taken in en rond het huis en een warme band te onderhouden met zijn broers en zussen, waardoor hij een belangrijke en geliefde pijler binnen het gezin was.

In het gezin was veel beweging omdat een jonger broertje extra begeleiding nodig heeft door een intensieve zorgvraag, wat ervoor zorgde dat het dagelijks leven hectisch en onvoorspelbaar was. Ondanks de constante stroom van activiteiten en verantwoordelijkheden, wist Leyton altijd feilloos aan te voelen wanneer iemand in de familie hulp nodig had, volgens zijn moeder die zijn empathische karakter bewonderde.

Hij hield ervan om samen spelletjes te doen of te helpen met activiteiten, zoals knutselen of buiten spelen. Zijn familie noemde hem geduldig, vriendelijk en creatief, en iedereen kon altijd op hem rekenen voor een gezellige en inspirerende tijd.

Dag voor het voorval verliep ontspannen

Een dag voordat het misging, ging het gezin samen zwemmen naar het lokale zwembad, een activiteit die ze al meerdere keren hadden gedaan en waar iedereen plezier in had en mooie herinneringen aan koesterde.

Er waren kleine momenten van onenigheid onder de kinderen, iets wat in een groot gezin regelmatig voorkomt, maar volgens de familie werden die meteen opgelost, waardoor de sfeer goed bleef en de band tussen de kinderen alleen maar sterker werd.

Leyton maakte thuis nog grapjes, at normaal mee en keek die avond een serie met de anderen, terwijl zijn moeder die dag als “rustig, warm en zonder dat iets opviel” beschreef, zonder enige hint of voorbode van de tragedie die hen te wachten stond.

Ondersteunende diensten onderzoeken situatie

Rechercheur Mark Carrier van de ondersteunende diensten van Norfolk vertelde tijdens de hoorzitting dat er met meerdere leerlingen is gesproken, waarbij opmerkingen naar voren kwamen die nooit eerder waren gemeld. Deze opmerkingen waren onder andere gerelateerd aan Leytons identiteit.

Carrier legde uit dat deze woorden niet officieel waren geregistreerd als incident, maar dat ze wel werden meegenomen in het onderzoek om beter te begrijpen wat Leyton in de weken voorafgaand aan het voorval doormaakte.

Daarnaast bekeken medewerkers zijn online activiteiten en communicatiepatronen. Zo kwam naar voren dat hij gebruik had gemaakt van OmeTV, een videochat-app die inmiddels niet meer beschikbaar is in de appwinkels vanwege internationale zorgen over de veiligheid van jongeren.

Volgens Carrier waren er geen specifieke gegevens beschikbaar over Leytons exacte gebruik van de app. Wel werd het genoemd in het onderzoek om een volledig en zorgvuldig beeld te vormen van zijn digitale omgeving en mogelijke invloeden op zijn gedrag.

Momenten in het zorgcentrum

In het regionaal zorgcentrum in Cambridge stonden zorgteams klaar om Leyton te ondersteunen, terwijl zijn familie voortdurend bij hem mocht blijven en zijn hand vasthield tijdens belangrijke momenten.

Zorgverleners beschreven Leyton als een lieve jongen met een zachte uitstraling en benadrukten hoe zijn rustige en betrokken familie een positieve invloed had op zijn welzijn.

Medische specialisten voerden meerdere onderzoeken uit en overlegden uitgebreid met zijn ouders om een compleet beeld van zijn situatie te krijgen. Het zorgteam communiceerde volgens de familie altijd zorgvuldig, duidelijk en met respect voor hun vragen en zorgen.

Tijdens de hoorzitting werd vastgesteld dat de voorlopige conclusie draaide om een acute fysieke reactie die directe ondersteuning vereiste. De familie uitte hun dankbaarheid dat Leyton door alle betrokken zorgprofessionals zo liefdevol en aandachtig werd opgevangen, wat hen veel geruststelling bood in een stressvolle periode.

Liefdevol eerbetoon

Na het voorval deelde de familie een hartverwarmend bericht over Leyton, waarin ze hem omschreven als een persoon met een levendige humor, een unieke kijk op het leven en een aanstekelijke lichtheid die hij met zich meedroeg en die elke ruimte waarin hij zich bevond verlichtte.

Zijn energie straalde zo sterk uit dat het merkbaar was voor veel mensen in zijn omgeving, en zijn familieleden waren van mening dat hij het soort jongen was dat altijd oog had voor anderen, zelfs wanneer hij zelf met iets zat. Dit benadrukte alleen maar zijn ongeëvenaarde empathie en zorgzaamheid voor anderen.

In het eerbetoon schreven zij dat zijn reis volledig bestond uit onvergetelijke blije momenten, grenzeloze creativiteit en onvoorwaardelijke liefde. Tevens benadrukten zij dat het voor jongeren soms moeilijk kan zijn om de juiste woorden te vinden om zich uit te drukken, en benadrukten ze daarom het belang van open gesprekken en communicatie.

School en gemeenschap bieden steun

In de weken na het voorval bood Wymondham High extra begeleiding aan leerlingen, waaronder groepsgesprekken, individuele gesprekken en contactmomenten met ouders om ervoor te zorgen dat de leerlingen de nodige steun kregen en zich gehoord voelden.

Directeur Smith stuurde een gedetailleerde brief naar alle families, waarin hij uitleg gaf over de verschillende beschikbare vormen van ondersteuning die de school kon bieden. Bovendien riep hij alle ouders dringend op om regelmatig met hun kinderen in gesprek te blijven over hun gevoelens, om zo een open communicatie te bevorderen en eventuele problemen tijdig te kunnen signaleren en aanpakken.

De school blijft de huidige protocollen opnieuw bekijken, met als doel ervoor te zorgen dat kinderen zich veilig voelen om alles te melden, ongeacht hoe klein of subtiel de situatie ook lijkt.

Vervolgonderzoek gepland

Er komt een uitgebreid onderzoek op 7 april volgend jaar, waarin alle bevindingen samenkomen en grondig worden geanalyseerd. De ondersteunende diensten, de school en de familie werken samen om de feiten zo helder mogelijk te presenteren en alle betrokken partijen van de nodige informatie te voorzien.

Tijdens de voorbereidende zitting benadrukten medewerkers dat het cruciaal is dat jongeren zich gezien en gehoord voelen, niet alleen thuis en op school, maar ook online, waar zij tegenwoordig veel van hun tijd doorbrengen.

DEEL NU: Ouders zijn woedend over de onthutsende details die naar voren zijn gekomen over een schooljongen die een einde maakte aan zijn leven.

Deze tekst is met toewijding samengesteld door De Leukste Plaatjes, een dynamisch mediahuis dat zich specialiseert in het delen van verhalen die zowel verlichten als verrijken, vanuit de verste uithoeken van de aarde. Zorg dat je niets mist van onze boeiende updates door De Leukste Plaatjes te volgen op Facebook. Laat je meeslepen in een wereld vol betekenisvolle verhalen. 🌍✨ – Je kunt ons hier volgen: De leukste plaatjes


Scroll naar boven