NIEUWS | Chaos in het ov: elektrische bussen vallen massaal uit 😱🚌🔋 De oude diesels zijn terug

Hoewel aanvankelijk werd gedacht dat elektrische bussen de perfecte oplossing zouden zijn voor een schoner, stiller en milieuvriendelijker openbaar vervoer, blijkt de werkelijkheid veel ingewikkelder te zijn nu de overgang plaatsvindt. Problemen met het opladen, een overbelast elektriciteitsnet en technische complicaties zorgen ervoor dat dieselbussen nog niet volledig kunnen worden vervangen. In sommige gebieden keren zelfs veel dieselbussen terug op de weg, waardoor de overgang naar elektrische bussen veel moeizamer verloopt dan verwacht en de langetermijndoelen voor schoner en milieuvriendelijker openbaar vervoer ernstig worden bedreigd.

 

De laadproblemen

Het blijkt moeilijk te zijn om elektrische bussen op te laden vanwege diverse problemen, waaronder defecte laadstations en verzakte ondergronden die ervoor zorgen dat de pantograaf niet goed werkt, wat resulteert in operationele inefficiëntie en ontevredenheid bij zowel passagiers als exploitanten.

Capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnetwerk leiden tot overbelasting van laadstations, en hebben invloed op het gebruik ervan. Dit probleem treft niet alleen Nederland, maar ook andere landen die elektrische voertuigen gebruiken. Een betrouwbaar elektriciteitsnetwerk is essentieel voor een stabiele dienstregeling van het openbaar vervoer.

Bus Tekort

Het tekort aan elektrische bussen blijft een grote uitdaging, met vraag die het aanbod van fabrikanten overtreft, wat leidt tot vertragingen en productieproblemen. Sommige vervoerders moeten lang wachten op hun bestelling en blijven hun oude dieselbussen gebruiken in plaats van over te stappen op elektrische bussen.

De geleverde elektrische bussen vertonen kinderziektes, vooral in de winter. Het probleem is dat de actieradius van de bus afneemt bij lage temperaturen, wat resulteert in vertragingen en hogere kosten voor het vervoerbedrijf.

Dieselbussen comeback

Door technische en logistieke problemen worden dieselbussen op dit moment opnieuw ingezet in bepaalde gebieden, waaronder Friesland. Vervoerder Qbuzz heeft momenteel slechts 12 elektrische bussen in gebruik, terwijl er 228 dieselbussen rijden. Dit is een noodzakelijke maatregel vanwege de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

In Zuid-Holland zijn Iveco-bussen vertraagd en Van Hool is failliet. Hierdoor worden oude dieselbussen opnieuw gebruikt om verstoring van het openbaar vervoer te voorkomen. Bussen in Flevoland moeten extra kilometers maken naar Lelystad Airport om op te laden, wat resulteert in extra kosten en meer milieubelasting in de regio.

Reizigers Gevolgen

Voor frequente OV-gebruikers zijn problemen met uitgevallen buslijnen, vertragingen en gebrek aan punctualiteit frustrerend. Deze uitdagingen zorgen voor problemen bij de overgang naar elektrisch OV, omdat de betrouwbaarheid en efficiëntie lijken af te nemen.

In steden met een hoge vraag naar elektrische bussen, ervaren reizigers voornamelijk een tekort aan deze bussen. Vanwege het gebrek aan uitbreiding van de laadinfrastructuur overweegt Arriva om in december opnieuw dieselbussen in te zetten in Roosendaal. Dit benadrukt dat de problemen van langdurige aard zijn en niet eenvoudig opgelost kunnen worden.

Wereldwijd Probleem

In zowel Nederland als de Scandinavische landen, met name vanwege de strengere winters en bijbehorende temperatuurdalingen, worden er uitdagingen ondervonden bij de overstap naar elektrische bussen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is te zien in Oslo, waar vorig jaar veel buslijnen werden geannuleerd vanwege accuproblemen als gevolg van de koude temperaturen, waardoor de bussen die nog wel reden slechts een fractie van hun normale afstand konden afleggen.

In Zweden zijn twintig dagelijkse busritten in Gävleborg geannuleerd vanwege problemen met elektrische bussen bij koude temperaturen, wat aantoont dat deze technologie nog verbeterd moet worden om betrouwbaar te zijn bij verschillende weersomstandigheden, waaronder extreme weersomstandigheden zoals temperaturen onder nul graden Celsius.

Wat moet er beter?

Het is essentieel direct actie te ondernemen om problemen met oplaadinfrastructuur, batterijduur en kosteneffectiviteit op te lossen, zodat elektrische bussen de toekomst van het openbaar vervoer kunnen vormen. Alleen door deze obstakels aan te pakken, kan de overgang naar elektrische mobiliteit succesvol verlopen.

  • Voor een succesvolle implementatie van elektrisch vervoer, is het nodig om het elektriciteitsnetwerk te versterken en een betrouwbare laadinfrastructuur uit te breiden met meer laadstations om te voldoen aan de groeiende vraag.
  • Het is cruciaal dat de prestaties van elektrische bussen gedurende alle seizoenen op hoog niveau blijven, daarom is de kwaliteit van de accu’s essentieel. Om hieraan te voldoen, zijn investeringen in onderzoek en testen noodzakelijk, vooral onder extreme klimaatomstandigheden.
  • Het is essentieel voor de transportsector om snel te leveren om aan de groeiende vraag van busfabrikanten te voldoen. Vertragingen kunnen de efficiëntie en klanttevredenheid van vervoerders in gevaar brengen, dus fabrikanten moeten snel reageren op marktbehoeften en voldoende voertuigen beschikbaar hebben.
  • Om complexe problemen in de transportsector aan te pakken, moeten overheden en vervoerders samenwerken met flexibele regelgeving en innovatieve oplossingen, zoals het vermijden van vervuilende vervoersmiddelen en het stimuleren van duurzame alternatieven voor een gezondere en milieuvriendelijke transportinfrastructuur op lange termijn.

De toekomst

Hoewel er bewonderenswaardige inspanningen zijn geleverd om over te stappen naar elektrisch openbaar vervoer, zijn er nog aanzienlijke obstakels te overwinnen, zoals een gebrek aan laadinfrastructuur en accutechnologie. Op dit moment blijven dieselbussen helaas een onvermijdelijk onderdeel van het openbaar vervoer, ondanks hun schadelijke gevolgen.

Het is van groot belang om te begrijpen wanneer elektrische bussen een betrouwbare en duurzame optie zullen worden, zodat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief kan bieden voor het gebruik van auto’s. Wij streven naar snelle acties en investeringen om ervoor te zorgen dat de toekomst van het openbaar vervoer op een duurzame en betrouwbare manier vormgegeven wordt.

DEEL NU: NIEUWS | Chaos in het ov: elektrische bussen vallen massaal uit 😱🚌🔋 De oude diesels zijn terug

Dit stuk is zorgvuldig ontworpen door KijkPortaal, een dynamisch mediaplatform dat zich specialiseert in het leveren van verhalen die niet alleen inspireren maar ook verrijken, uitgezocht uit alle hoeken van de wereld. Zorg dat je niets mist van onze intrigerende content door KijkPortaal te volgen op Facebook. Laat je meeslepen door een wereld vol verhalen die echt impact hebben. 🌍✨

Scroll naar boven