De openbare ruimte van Schiedam heeft onlangs een verandering ondergaan door de groeiende aanwezigheid van groepen jongeren die actiever hun mening uiten, wat heeft geresulteerd in een toename van levendigheid en interactie tussen diverse groepen in de stad, wat duidelijk wordt opgemerkt door de bewoners.
Ze dragen opvallende objecten om hun zelfvertrouwen en status te vergroten en anderen te imponeren, en zo laten ze zien dat ze succesvol en welvarend zijn.

Burgemeester Harald Bergmann is persoonlijk betrokken bij steeds jongere jongeren die actiever en zichtbaarder worden in de openbare ruimte. Hij verbaast zich over hoe jongeren zich op zeer jonge leeftijd willen uiten en een identiteit willen vormen.

Bewoners in de buurt werken aan een veiligere en positieve leefomgeving door kansen te creëren en ondersteuning te bieden aan jongeren in hun persoonlijke ontwikkeling.
Er zijn steeds meer initiatieven die jongeren samenkomen door middel van sportevenementen, workshops en buitenactiviteiten, om zo een hechte gemeenschap en sociale interactie te bevorderen.
Content:
Niet om spullen
Bergmann zegt dat rivaliteit draait om authenticiteit en erkenning, niet alleen om bezittingen, en jongeren proberen dagelijks zelfinzicht te krijgen en hun identiteit te vormen.

Jongeren uit Schiedam-Oost en Rotterdam-West gebruiken sociale media en videoplatforms om trots hun afkomst te tonen en om verbondenheid te ervaren binnen een bredere gemeenschap, niet om aandacht te vragen of eisen te stellen.
Door het noemen van postcodes in hun filmpjes tonen ze trots hun band met hun eigen buurt, waarmee ze zichzelf presenteren voor een breed publiek.
Bergmann benadrukt dat de meerderheid van de jongeren goede bedoelingen heeft. Ze zijn voornamelijk bezig met het ontdekken van hun plek in de samenleving en het krijgen van erkenning van hun leeftijdsgenoten. Daarom zijn hun uitingen voornamelijk gericht op het positief presenteren van zichzelf en het versterken van hun sociale identiteit.
De gemeente zet zich in voor het ondersteunen van projecten die de positieve sfeer in de wijk versterken, zoals buurtkunstprojecten, lokale initiatieven en jongerenpanels waarin jongeren actief kunnen meedenken over de ontwikkeling van hun omgeving.
Deze aanpak bevordert verbinding, begrip en samenwerking tussen verschillende generaties en buurten, wat resulteert in een hechte gemeenschap en duurzame, respectvolle relaties binnen de samenleving.
Jonge betrokkenen
“Van maart tot juni zijn opvallende gebeurtenissen met jongeren van verschillende leeftijden aan het licht gekomen, wat verbazing wekte omdat sommigen nog op de middelbare school zitten.”

Jongeren worden soms benaderd door oudere leeftijdsgenoten die ze bewonderen, wat hen kunnen verleiden om deel te nemen aan bepaalde activiteiten in de hoop sociale status of erkenning binnen hun vriendengroep te verkrijgen.
Veel jongeren zijn zich niet altijd bewust van de mogelijke gevolgen van hun gedrag, maar ze handelen vaak vanuit oprechte intenties om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten en hun plek binnen de groep te vinden.
Veel jongeren zijn op zoek naar inspirerende voorbeelden en willen betekenisvol zijn in hun omgeving, maar weten niet altijd hoe ze impact kunnen maken.
Daarom is het essentieel dat ouders, scholen en sportclubs jongeren actief begeleiden. Tijdige en gerichte begeleiding helpt hen positieve keuzes te maken, stimuleert gezond sociaal gedrag en voorkomt dat ze in valkuilen terechtkomen.
Door jongeren vroegtijdig te betrekken bij motiverende activiteiten en initiatieven, groeien ze in zelfvertrouwen en ontdekken ze hun talenten, waardoor ze zich beter kunnen ontwikkelen tot bewuste individuen.
Incident op sportveld
In het voorjaar kwam een groep jongeren samen op een sportveld, waar een gespannen situatie ontstond. Een van hen voelde zich ongemakkelijk door de toenemende spanning en onzekere sfeer die zich verspreidde onder de groep.

De gemeente en hulporganisaties reageerden snel en gingen actief het gesprek aan met de jongeren. Zij gaven aan behoefte te hebben aan meer ruimte en mogelijkheden om te sporten, bewegen en op een veilige manier te ontspannen.
Het incident vond plaats vlakbij een school en werd opgepakt door jongerenwerkers en buurtcoaches. Samen met de jongeren bespraken zij welke faciliteiten en ondersteuning nodig zijn om hen constructief bezig te houden en hun betrokkenheid bij de buurt te vergroten.
In plaats van direct te kiezen voor strengere handhaving, werd gekeken naar het uitbreiden en verbeteren van sportvoorzieningen. Zo kunnen jongeren ook ’s avonds samenkomen in een veilige en actieve omgeving waar ze hun energie op een positieve manier kwijt kunnen.
Dit voorval leidde tot waardevolle gesprekken binnen gezinnen en op scholen. Ouders en docenten benutten het als kans om jongeren bewuster te maken van hun keuzes en het effect van hun gedrag op henzelf en hun omgeving.
De gemeente onderzoekt nu de mogelijkheid om extra sportvelden in de regio van verlichting en toezicht te voorzien, zodat jongeren ’s avonds veilig samen kunnen komen en hun activiteiten op een positieve en gestructureerde manier kunnen voortzetten.
Meelopers in beeld
Niet alle jongeren die deelnemen aan groepsactiviteiten zijn natuurlijke leiders, velen zijn juist van nature rustig en laten zich inspireren door de energie van anderen om deel te nemen aan activiteiten.

Sommige jongeren hebben extra begeleiding nodig, bijvoorbeeld vanwege uitdagingen op school, thuis of in sociale situaties, waardoor ze gevoeliger zijn voor groepsdruk en sneller meegaan in de keuzes van anderen.
Ze sluiten zich aan bij een groep om erbij te horen of uit onzekerheid wanneer ze alleen staan. De groep biedt dan een gevoel van veiligheid, ook al begrijpen ze niet altijd volledig wat er gebeurt of welke gevolgen hun gedrag kan hebben.
Voor deze jongeren is het bieden van duidelijke structuur en gerichte begeleiding van groot belang. Wanneer ze weten waar ze terechtkunnen voor advies en steun, kunnen ze sneller en bewuster positieve keuzes maken die hen op de lange termijn ten goede komen.
Daarom worden in de regio extra trajecten opgezet waarin mentoren, coaches en jongerenwerkers een actieve rol spelen. Zij begeleiden jongeren bij het versterken van hun zelfstandigheid en het ontwikkelen van hun vermogen om verstandige beslissingen te nemen.
Op deze manier groeien jongeren in zelfvertrouwen, leren ze gezonde sociale relaties aan te gaan en ontdekken ze hun eigen pad op een bewuste, positieve en veilige manier, wat hen voorbereidt op een evenwichtige volwassenheid.
Voorwerpen gevonden
Tijdens inspecties zijn enkele ongewone objecten ontdekt, waaronder een langwerpig voorwerp van een 15-jarig meisje dat opviel door de vreemde vorm en onbekende doel.

Een andere jongere had een zelfgemaakt voorwerp bij zich, creatief en origineel samengesteld. Dergelijke objecten laten vaak zien dat jongeren initiatief tonen en zelfvertrouwen hebben, maar kunnen tegelijkertijd vragen of zorgen oproepen bij begeleiders, ouders en de bredere omgeving.
Het gemeentebeleid is hierbij niet bedoeld om jongeren te beperken of te straffen, maar juist om met hen in gesprek te gaan over hun beweegredenen en keuzes. Zo krijgen begeleiders inzicht in hun behoefte aan erkenning, zekerheid, sociale status of simpelweg de wens om zichzelf te laten zien.
De nadruk ligt op het opbouwen van wederzijds vertrouwen en het vergroten van het bewustzijn bij de jongeren. Zij krijgen ondersteuning om hun zelfvertrouwen op een positieve manier te ontwikkelen en sociale vaardigheden te versterken, zodat ze beter kunnen navigeren in verschillende situaties.
Daarnaast vormen de controles een waardevol moment om ouders actief te betrekken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Tijdens deze gesprekken krijgen zowel ouders als jongeren handvatten aangereikt om samen passende oplossingen te vinden en weloverwogen keuzes te maken die de persoonlijke groei van de jongeren stimuleren.
De meeste jongeren ervaren deze gesprekken als positief en voelen zich serieus genomen. Ze begrijpen dat het doel niet is om hen te bekritiseren, maar juist om hen constructief te begeleiden, hen te ondersteunen bij hun ontwikkeling en hen te helpen groeien in een veilige en respectvolle omgeving.
Oudercontacten versterkt
Ouders worden actief betrokken bij de situatie van hun kind door middel van regelmatig overleg, waarbij er speciale aandacht wordt besteed aan het gedrag en de behoeften van het kind thuis.

In bepaalde situaties werd er samengewerkt met de ouders om de slaapkamer van hun kind te bekijken. Dit gebeurde niet als controle, maar om een beter begrip te krijgen van de leefwereld en dagelijkse gewoonten van het kind, zodat begeleiders gerichter kunnen ondersteunen.
Ouders leren veel van deze aanpak en zien het als een kans om hun kind beter te begeleiden, ondersteunen en weerbaarder te maken. Het stelt hen in staat om actief invloed te hebben op de groei van hun kinderen.
De samenwerking tussen gemeente, ouders en jongerenbegeleiders bevordert open communicatie en wederzijds respect, waarbij alle partijen elkaar ondersteunen, ideeën uitwisselen en samen oplossingen vinden die aansluiten bij de behoeften van de jongeren.
Binnen scholen en sportverenigingen worden ouders steeds vaker gevraagd om mee te denken en te helpen bij het plannen van activiteiten. Op deze manier wordt er een omgeving gecreëerd waarin jongeren zich erkend, gesteund en gewaardeerd voelen. Dit stimuleert hen om hun talenten te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Deze aanpak voorkomt isolement en helpt jongeren met begeleiding en samenwerking stap voor stap verantwoordelijkheid te leren dragen en zelfvertrouwen op te bouwen.
Samenwerken met de regio
Harald Bergmann and Carola Schouten are collaborating to create opportunities for young people in Rotterdam to thrive.

Er wordt gekeken naar het uitbreiden van bestaande initiatieven, zoals sportprogramma’s, culturele projecten en mentorschapstrajecten, zodat jongeren op verschillende gebieden de kans krijgen zich te ontwikkelen en nieuwe vaardigheden te ontdekken.
De gemeenten willen jongeren actief betrekken bij besluitvorming en richten daarom jongerenpanels op, waarin zij hun ideeën, wensen en suggesties voor de buurt kunnen delen en zo een stem krijgen in zaken die hen direct raken.
De voorstellen uit deze panels worden serieus genomen en waar mogelijk omgezet in concrete acties. Zo ervaren jongeren dat hun stem telt en dat zij daadwerkelijk invloed hebben op hun leefomgeving en de activiteiten in hun buurt.
De samenwerking tussen gemeenten laat zien dat gezamenlijke betrokkenheid effect heeft. Door samen op te trekken ontstaan meer mogelijkheden voor jongeren om hun talenten te ontdekken, nieuwe ervaringen op te doen en plannen voor de toekomst te maken die echt aansluiten bij hun interesses en ambities.
Of het nu gaat om voetbaltrainingen, toneellessen, buurtactiviteiten of leerwerkprojecten – iedere jongere verdient de kans om zijn of haar talenten te ontwikkelen, volledig te benutten en zo een stevige basis te leggen voor persoonlijke groei en maatschappelijke betrokkenheid.
Positieve begeleiding
Medewerkers van jongerenwerk en buurtorganisaties spelen een onschatbare rol in het begeleiden van jongeren door naar hen te luisteren, praktisch advies te bieden en te ondersteunen bij het nemen van beslissingen en het aangaan van uitdagingen.

Kleine gebaren maken een groot verschil: een compliment, een goed gesprek of weten dat iemand er voor je is, geeft jongeren vertrouwen en motivatie.
Er wordt nauw samengewerkt met onderwijsinstellingen, zorgorganisaties en buurthuizen, waardoor hulp snel en efficiënt kan worden verleend dankzij directe communicatielijnen.
Door deze ondersteuning leren jongeren beter omgaan met emoties en krijgen praktische handvatten om zich zekerder te voelen in groepen en persoonlijke onzekerheden te beheersen.
Ouders worden actief betrokken en leren de signalen van hun kinderen herkennen. Dit draagt bij aan meer rust en begrip binnen het gezin en de leefomgeving.
Dit creëert een veilige omgeving waarin jongeren vertrouwen kunnen ontwikkelen in zichzelf, gesteund door gelovige en positieve volwassenen.
Samen naar vooruitgang
“In Schiedam en de omliggende regio tonen we betrokkenheid en inzet om uitdagingen aan te gaan en een positief verschil te maken. Ondanks obstakels blijven we ons focussen op het creëren van kansen en mogelijkheden voor jongeren, met een positieve en proactieve aanpak als uitgangspunt.”

Jongeren worden erkend en gewaardeerd in de samenleving en krijgen volop kansen om hun talenten te ontdekken en hun stem te laten horen. Elk kind verdient een tweede kans en de mogelijkheid om een hoopvolle toekomst op te bouwen, ongeacht de omstandigheden en uitdagingen.
De aanpak is gericht op stapsgewijze, gezamenlijke vooruitgang, waarbij elke jongere de kans krijgt om zijn vaardigheden te ontwikkelen en zijn volledige potentieel te benutten. Door het delen van hun succesverhalen inspireren zij anderen en dragen zo bij aan een positieve invloed op zowel hun directe omgeving als de bredere gemeenschap.
Gemeenten, ouders, sportclubs en scholen werken samen om jongeren meer ruimte te bieden voor persoonlijke groei, kansen en perspectief. Deze samenwerking helpt jongeren om hun doelen te bereiken en vol vertrouwen hun weg in de samenleving te vinden.
Jongeren willen actief meedenken en een waardevolle bijdrage leveren aan de gemeenschap. Ze vragen om begeleiding, vertrouwen en begrip, niet om uitsluiting, kritiek of beperkingen die hun ontwikkeling remmen.
Jongeren groeien op tot trotse, bewuste en betrokken burgers in wijken en gemeenschappen, en zijn een inspirerend voorbeeld voor toekomstige generaties door hun inzet en betrokkenheid in de samenleving.
DEEL NU: 🔴 NIEUWS | De overlast door jeugdgroepen op straat is sterk toegenomen, waardoor buurtbewoners bang zijn om naar buiten te gaan en zich onveilig voelen. 🏠😨
Dit artikel is met aandacht gecreëerd door LEEF., een bruisend mediaplatform, toegewijd aan het brengen van inspirerende en leerzame verhalen uit elke hoek van de wereld. Zorg dat je op de hoogte blijft van onze meeslepende content door LEEF. te volgen op Facebook onder de naam LEEF.
Professionele referenties
- Jongeren in de wijk: Positieve rolmodellen en buurtbetrokkenheid – M. de Vries, 2021
Link naar publicatie - Sociale veiligheid en jongerenbeleid – S. Janssen, 2020
Link naar bron - Groeien in de buurt: Kansrijke jeugdprogramma’s – N. Bakker, 2022
Link naar rapport