NIEUWS | Momenteel is er geen ruimte voor 635 asielzoekers in de gemeente, dus er kan geen onderdak worden geboden.

De gemeente Westland heeft een brief gestuurd naar demissionair minister David van Weel waarin zij duidelijk maken dat het niet haalbaar is om 635 asielzoekers op te vangen. Het gemeentebestuur benadrukt dat er op dit moment al druk is op voorzieningen en dat de ruimtelijke beperkingen te groot zijn voor zo’n groot aantal mensen. Ze vinden dat het genoemde aantal asielzoekers niet voldoende onderbouwd is en dat het niet verantwoord is om zoveel mensen op te vangen. Ze wijzen ook op de mogelijke negatieve impact op de lokale gemeenschap, sociale cohesie en bestaande infrastructuur. Het gemeentebestuur benadrukt het belang van een evenwichtige verdeling van asielzoekers over het hele land, zodat alle gemeenten naar draagkracht bijdragen.

 
 

Op 18 september 2025 hebben de burgemeester en wethouders benadrukt dat er grondig overleg nodig is voor besluiten die de lokale gemeenschap kunnen beïnvloeden. Ze vragen om tijd en ruimte voor serieuze discussies over alternatieven, die niet alleen naar cijfers kijken maar ook naar de behoeften van wijken, voorzieningen en inwoners.

Hoewel de standpunten soms tegenover elkaar staan, blijven de gemeente en het ministerie in gesprek en zoeken naar aanknopingspunten om samen verder te komen. Beide partijen erkennen dat dialoog, wederzijds begrip en samenwerking noodzakelijk zijn voor realistische en rechtvaardige oplossingen. Zowel de gemeente als het ministerie streven naar duurzame afspraken en zijn bereid compromissen te sluiten voor een betere toekomst voor inwoners en asielzoekers.

Achtergrond spreidingswet

Het aantal opvangplekken wordt verdeeld over alle gemeenten in Nederland volgens de Spreidingswet, om een eerlijke spreiding van asielzoekers te garanderen en lokale weerstand te verminderen. Deze wet is aangepast na bezwaren en kritiek van sommige gemeenten.

Het aantal opvangplekken dat Westland moet realiseren is verhoogd naar 635, waardoor meerdere gemeenten in de regio en daarbuiten betrokken worden bij het bieden van onderdak aan vluchtelingen. Het doel van de wet is dat alle gemeenten gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen, zodat de last gelijkmatig wordt verdeeld en niet op een beperkt aantal plaatsen neerkomt. Op die manier krijgt iedere vluchteling toegang tot een veilige, stabiele en menswaardige opvang, ongeacht in welke gemeente hij of zij verblijft.

Verschillende gemeenten, waaronder Westland, ervaren momenteel de gevolgen van een verhoogde instroom van vluchtelingen, wat extra druk legt op lokale voorzieningen zoals onderwijs, zorg, sportfaciliteiten en openbaar vervoer. Ook de sociale draagkracht van buurten en dorpskernen staat hierdoor onder spanning, waardoor het volgens deze gemeenten essentieel is om zorgvuldig te kijken naar het tempo, de aantallen en de randvoorwaarden voor een verantwoorde opvang.

Lees meer over de Spreidingswet op de website van de Rijksoverheid

Westland voelt zich overbelast

Momenteel heeft de gemeente al een belangrijke bijdrage geleverd door 2075 Oekraïense vluchtelingen op te vangen in Westland. Er zijn ook meer dan 5000 arbeidsmigranten in de regio die huisvesting en voorzieningen nodig hebben, en nog eens 3000 extra woonplekken worden voorbereid. De gemeente vindt dat dit laat zien dat Westland al een groot deel van de verantwoordelijkheid draagt.

De voortdurende groei van de bevolking in een relatief klein en dichtbevolkt gebied legt extra druk op de woningmarkt en beperkt de ruimte voor nieuwe projecten. Dit kan leiden tot overbevolking, langere wachtlijsten en een afname van de kwaliteit en beschikbaarheid van openbare diensten zoals zorg, onderwijs en jeugdhulp. De gemeente benadrukt dat deze ontwikkelingen het draagvlak onder inwoners kunnen verzwakken wanneer opvang niet ook in andere regio’s wordt geregeld.

Desondanks levert de gemeente aanzienlijke inspanningen en ontvangt zij regelmatig waardering voor de actieve betrokkenheid van de lokale gemeenschap, vrijwilligersorganisaties en maatschappelijke partners. Deze inzet draagt bij aan de verbetering van de leefomgeving voor zowel inwoners als nieuwkomers, versterkt de sociale cohesie en bevordert op lange termijn wederzijds begrip en een duurzame toekomst voor iedereen die in Westland woont en werkt.

Investeringen in opvang

De gemeente Westland heeft de afgelopen jaren veel gedaan om huisvesting voor statushouders te realiseren en integratie mogelijk te maken. Vanaf 2022 wordt er versneld gehandeld door onder andere de aankoop en herbestemming van een hotel als opvanglocatie, zodat er sneller geschikte woonruimte beschikbaar komt zonder lange bouwtrajecten.

De afgelopen drie jaar heeft Westland al 450 statushouders succesvol gehuisvest, met aandacht voor begeleiding, onderwijs en toegang tot voorzieningen. Hiermee heeft de gemeente haar eerdere verplichtingen tijdig nagekomen en laten zien dat zij verantwoordelijkheid neemt. Dit illustreert dat Westland opvang niet afwijst, maar dat er volgens het gemeentebestuur grenzen zijn aan wat nog verantwoord kan worden toegevoegd binnen de huidige omstandigheden.

De gemeente benadrukt dat lokale zelfstandigheid en eigen oplossingsvermogen beperkingen kennen en pleit daarom voor een breder, open nationaal gesprek. In dat overleg zouden effectievere en duurzame oplossingen moeten worden ontwikkeld die zowel lokaal als landelijk toepasbaar zijn en voordeel bieden voor alle betrokken partijen, waaronder gemeenten, inwoners, asielzoekers en maatschappelijke organisaties.

Meer informatie over statushouders vindt u op de website van het COA

Rekening zonder Westland

Het college vindt dat het ministerie in de huidige berekeningen niet genoeg rekening houdt met de lang gevestigde verantwoordelijkheden van Westland en andere instellingen. De gemeente is van mening dat de manier waarop de opvangtaak wordt vastgesteld niet goed aansluit bij de feitelijke situatie van gemeenten die al eerder extra hebben bijgedragen en nu opnieuw worden belast met een grote taakstelling.

Westland benadrukt dat eerdere inspanningen serieus moeten worden meegewogen bij de verdeling van taken en middelen. Zonder erkenning van wat al is gerealiseerd, zou het lijken alsof alle gemeenten opnieuw moeten beginnen, wat volgens de gemeente oneerlijk zou zijn voor plaatsen die al aanzienlijke stappen hebben gezet en een onrechtvaardige situatie binnen het landelijke systeem zou creëren.

Daarom heeft het gemeentebestuur besloten bij de betrokken instanties een officiële correctie aan te vragen op basis van de reeds geleverde inspanningen en bestaande lasten. Het doel is een realistischer en eerlijker beeld te krijgen van de inspanningen tot nu toe, zodat de nieuwe taakstelling beter aansluit bij de werkelijke draagkracht van de gemeente.

Beperkt aanbod blijft

Westland is nog steeds bereid om 140 opvangplekken aan te bieden, onder strenge voorwaarden op het gebied van veiligheid, hygiëne, gedragsregels, begeleiding en ondersteuning. De gemeente blijft zich inzetten voor een veilige en goed begeleide omgeving voor mensen in nood, binnen lokale haalbare grenzen.

Volgens de gemeente is het van groot belang om heldere en bindende afspraken te maken over financiën, veiligheid en faciliteiten rondom een opvanglocatie. Alleen als de opvang goed aansluit bij de lokale mogelijkheden, ruimtelijke voorwaarden en de behoeften van de buurt, kan een oplossing ontstaan die werkbaar en verantwoord is voor alle betrokkenen en die het draagvlak onder inwoners behoudt.

Het betrekken van bewoners bij de plannen wordt gezien als een essentiële voorwaarde om steun te creëren voor nieuwe initiatieven in Westland. De gemeente is ervan overtuigd dat het vooraf afstemmen en duidelijke afspraken maken met bewoners, ondernemers en lokale organisaties leidt tot meer begrip, vertrouwen en acceptatie van de uiteindelijke beslissingen.

Kritiek op beleid

Naar aanleiding van genoemde cijfers en plannen wordt kritisch gekeken naar het nationale beleid vanuit Westland en andere gemeenten. De rijksoverheid overweegt aanpassing van de Spreidingswet en fors bezuinigingen op het budget voor asielzaken. Deze combinatie van hogere verwachtingen en lagere middelen roept twijfels op over de effectiviteit, uitvoerbaarheid en menselijkheid van de voorgestelde maatregelen, zowel op korte als lange termijn.

Gemeenten maken zich grote zorgen over de voorgenomen verlaging van het landelijke budget voor 2029 van 9,5 miljard euro naar 1,2 miljard euro. Een dergelijke scherpe reductie zal naar verwachting leiden tot aanzienlijke beperkingen in dienstverlening, begeleiding, opvangkwaliteit en beleidsuitvoering. Dit raakt niet alleen asielzoekers en statushouders, maar heeft ook gevolgen voor inwoners en de leefbaarheid in gemeenten die met minder middelen meer moeten realiseren.

Verschillende gemeenten uiten hun bezorgdheid over het ontbreken van structurele financiële ondersteuning vanuit de rijksoverheid, wat kan resulteren in een tekort aan opvanglocaties voor kwetsbare groepen en een overbelasting van bestaande voorzieningen. Met name Westland benadrukt dat een balans tussen ambitieus beleid en voldoende budget cruciaal is om tot een duurzame, eerlijke en werkbare oplossing te komen voor de opvang en begeleiding van mensen die bescherming nodig hebben.

Lees meer over de recente kabinetsplannen op de website van de NOS

Onmogelijke opdracht

De gemeente heeft moeite met het organiseren van opvang vanwege een lager budget vanuit het Rijk. Het lijkt onrealistisch om duurzame oplossingen te verwachten terwijl er wordt bezuinigd op de benodigde middelen. Hierdoor valt de verantwoordelijkheid steeds meer op de lokale overheid, terwijl de randvoorwaarden verslechteren en er minder financiële ruimte is.

Westland ziet de situatie als complex en veeleisend, waarbij gemeenten fors moeten investeren in organisatie, capaciteit en financiële middelen om te voldoen aan de toenemende verantwoordelijkheden en eisen. Tegelijkertijd kampen andere gemeenten ook met beperkte capaciteit, krapte op de woningmarkt en een groeiend takenpakket, wat de druk op de algehele efficiëntie en effectiviteit van het lokale bestuur versterkt.

Volgens de gemeente is er een duidelijke kloof tussen landelijke ambities en de feitelijke uitvoering op lokaal niveau, wat kan leiden tot spanningen, vertragingen en inefficiënties. Westland pleit daarom voor meer concrete steun van de rijksoverheid en structurele ondersteuning van gemeenten, zodat nationale doelstellingen haalbaar worden en beleidsimplementatie daadwerkelijk de gewenste resultaten oplevert in het hele land.

Nationale discussie

Naast Westland hebben ook andere gemeenten gesprekken over de uitvoering van de Spreidingswet en hoe de taakstelling praktisch kan worden uitgevoerd. Sommige gemeenten zijn al ver gevorderd in onderhandelingen over concrete opvanglocaties en aantallen, terwijl andere aangeven dat het gevraagde aantal plekken binnen hun grenzen simpelweg niet haalbaar is zonder problemen voor bestaande bewoners en voorzieningen.

De verschillen tussen provincies maken het lastig om een consistente nationale strategie te formuleren, omdat elke regio te maken heeft met eigen belangen, bevolkingsdichtheid, woningvoorraad en politieke prioriteiten. Toch tonen sommige provincies bereidheid om intensiever te onderhandelen en compromissen te sluiten, zodat uiteindelijk een meer gecoördineerde en evenwichtige aanpak mogelijk wordt, waarin de verschillende regio’s elkaar aanvullen.

Ondanks alle berekeningen, scenario’s en afwegingen blijft de kernvraag voorlopig onbeantwoord: hoe kan de overheid een werkelijk eerlijke verdeling van opvangplekken realiseren, waarbij zowel lokale draagkracht als eerdere inzet worden meegenomen? Dit vraagstuk staat hoog op de agenda van de landelijke politiek en wordt besproken in overleg met koepelorganisaties, met als doel een oplossing te vinden die recht doet aan alle betrokken partijen en aan de bescherming van mensen op de vlucht.

Lees achtergrond bij deze discussie in de Volkskrant

Waarschuwing COA

Het COA heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk gewaarschuwd voor een toenemend tekort aan opvangcapaciteit voor asielzoekers. Zij hebben benadrukt dat als gemeenten niet snel en gezamenlijk extra opvangplaatsen beschikbaar stellen, de opvang deze herfst waarschijnlijk niet voldoende zal zijn. Dit kan opnieuw leiden tot noodsituaties en tijdelijke oplossingen die weinig ruimte bieden voor rust en kwaliteit.

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers benadrukt dat nauwe en structurele samenwerking tussen het rijk en gemeenten cruciaal is om oplossingen te realiseren. Alleen door deze intensieve samenwerking, waarbij kennis, informatie en middelen van beide niveaus optimaal worden benut, kan een duurzame en effectieve aanpak van het complexe asielvraagstuk worden bereikt.

Het COA waarschuwt dat zonder gezamenlijke inspanning een ernstig tekort aan opvangplekken dreigt. Dit zou de doorstroming naar passende huisvesting belemmeren, leiden tot overvolle locaties, langere wachttijden en een verstoorde balans in het asielopvangsysteem. In zo’n situatie wordt het aanzienlijk moeilijker om efficiënte, menswaardige en rechtvaardige opvang te bieden aan mensen die internationale bescherming zoeken.

Lees meer over het COA en de opvang van asielzoekers

Hoe nu verder?

Het ministerie van Asiel en Migratie wijst verblijfplaatsen toe aan vluchtelingen en bewaakt de landelijke taakstelling, terwijl de gemeente Westland vasthoudt aan 140 beschikbare plekken voor opvang. Dit zorgt voor spanningen tussen landelijke doelen en lokale mogelijkheden, gezien de toenemende vraag naar onderdak en bescherming.

Het is nog onduidelijk of de voorgestelde maatregelen en 140 beschikbare plekken genoeg zullen zijn om een conflict met Den Haag te voorkomen. Het ministerie moet nog beslissen over eventuele aanpassingen en hoe gemeenten die achterlopen worden aangepakt, waardoor de situatie onzeker blijft en zowel bestuurders als inwoners gespannen de ontwikkelingen volgen.

De situatie is momenteel nog steeds onduidelijk voor zowel de gemeente als de inwoners, omdat er nog geen definitieve beslissing is genomen door het ministerie. Men hoopt dat de betrokken partijen snel tot een compromis kunnen komen, waarbij zowel landelijke doelen als lokale draagkracht worden afgewogen. Pas wanneer er duidelijke afspraken zijn, kan er meer rust, voorspelbaarheid en perspectief ontstaan voor iedereen, inclusief de mensen die op opvang wachten.


Key-points

  • De gemeente Westland geeft aan dat het niet mogelijk is om 635 opvangplekken te realiseren binnen de huidige omstandigheden en beschikbare voorzieningen, maar dat zij wel 140 plekken op een verantwoorde manier kan aanbieden en inrichten.
  • Door de Spreidingswet en latere aanpassingen is de taakstelling voor Westland gestegen van 617 naar uiteindelijk 635 plekken, wat volgens de gemeente niet aansluit bij de lokale draagkracht.
  • Op dit moment biedt Westland al onderdak aan 2075 Oekraïense vluchtelingen en huisvest daarnaast duizenden arbeidsmigranten en statushouders, waardoor de druk op de woningmarkt en de lokale voorzieningen verder is toegenomen.
  • De gemeente vindt dat eerdere inspanningen, investeringen en reeds gerealiseerde opvangcapaciteit meegewogen moeten worden bij het vaststellen van nieuwe opvangdoelen, zodat gemeenten die al veel hebben gedaan niet onevenredig worden belast.
  • De belangrijkste kritiek van Westland en andere gemeenten betreft het grote verschil tussen de ambitieuze landelijke doelstellingen en de beperkte financiële middelen en praktische ruimte die beschikbaar worden gesteld in de komende jaren.
  • Het COA benadrukt dat intensieve samenwerking tussen rijk en gemeenten noodzakelijk blijft om een dreigend tekort aan opvangplaatsen te voorkomen en om een menswaardige, stabiele en goed georganiseerde opvang te blijven garanderen.
  • De uiteindelijke verdeling van opvangplekken en de vraag hoeveel Westland daadwerkelijk moet realiseren, zal afhangen van de beslissingen van het ministerie van Asiel en Migratie en de uitkomsten van overleg met gemeenten en provincies.

DEEL NU: NIEUWS | Momenteel is er geen ruimte voor 635 asielzoekers in de gemeente, dus er kan geen onderdak worden geboden.

Deze inhoud is liefdevol gecreëerd door LeesTijd, een bruisend mediaplatform dat meester is in het brengen van verhalen die zowel verlichten als verrijken, vanuit alle windstreken van onze prachtige planeet. Zorg dat je up-to-date blijft met onze meeslepende updates door LeesTijd te volgen op Facebook. Duik in een oceaan van verhalen die diepte en betekenis toevoegen aan jouw wereldbeeld.


SPECTRUM Magazine Disclaimer

Dit artikel is geschreven voor informatieve en journalistieke doeleinden. Hoewel er veel zorg is besteed aan de inhoud, kan SPECTRUM Magazine geen enkele garantie geven over de volledigheid of juistheid van de informatie. Dit artikel bevat geen financieel, juridisch of medisch advies. Lezers dienen altijd zelf onafhankelijk advies in te winnen bij bevoegde professionals voordat zij beslissingen nemen die betrekking hebben op hun persoonlijke situatie. De uitgever en auteurs zijn niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het gebruik van de informatie in dit artikel.

Facebook Disclaimer

Deze publicatie is uitsluitend bedoeld om lezers te informeren. Het is geen financieel advies en mag ook niet zo worden opgevat. Mensen zijn oprecht geïnteresseerd in onze content en lezen deze vrijwillig.


Professionele referenties

  • Engbersen, G., “Migratie en integratie in Nederland”, 2021 – Link
  • Scholten, P., “Het Nederlandse asielbeleid in perspectief”, 2020 – Link
  • WRR, “Migratiediversiteit en beleid”, 2019 – Link
Scroll naar boven