NIEUWS | Reizigers in paniek: elektrische bussen vallen uit

Oorspronkelijk werd gedacht dat elektrische bussen de ideale oplossing zouden zijn voor een schonere, stillere en milieuvriendelijkere vorm van openbaar vervoer. Echter, nu de overgang plaatsvindt, blijkt de realiteit veel complexer te zijn. Problemen met het opladen, een overbelast elektriciteitsnet en technische complicaties maken dat dieselbussen nog niet volledig kunnen worden vervangen. In bepaalde gebieden keren zelfs veel dieselbussen terug op de weg, wat leidt tot een moeizame overgang naar elektrische bussen en een ernstige bedreiging voor de langetermijndoelen van schoner en milieuvriendelijker openbaar vervoer.

 

De laadproblemen

Het blijkt zeer uitdagend te zijn om elektrische bussen op te laden als gevolg van verschillende problemen, zoals defecte laadstations en verzakte ondergronden die ervoor zorgen dat de pantograaf niet goed functioneert, wat resulteert in operationele inefficiëntie en ontevredenheid bij zowel passagiers als exploitanten.

Capaciteitsproblemen in het elektriciteitsnetwerk hebben niet alleen invloed op de overbelasting van laadstations, maar beïnvloeden ook het gebruik ervan, wat een uitdaging vormt voor zowel Nederland als andere landen die elektrische voertuigen gebruiken. Om een stabiele dienstregeling van het openbaar vervoer te garanderen, is een betrouwbaar elektriciteitsnetwerk essentieel.

Bus Tekort

Het tekort aan elektrische bussen blijft een grote uitdaging, aangezien de vraag het aanbod van fabrikanten overtreft, wat resulteert in vertragingen en productieproblemen. Hierdoor moeten sommige vervoerders lang wachten op hun bestelling en blijven ze hun oude dieselbussen gebruiken in plaats van over te stappen op elektrische bussen.

De geleverde elektrische bussen vertonen kinderziektes, met name tijdens de wintermaanden, aangezien de actieradius van de bus afneemt bij lage temperaturen, waardoor vertragingen optreden en dit leidt tot hogere kosten voor het vervoerbedrijf.

Dieselbussen comeback

Wegens technische en logistieke problemen worden op dit moment dieselbussen opnieuw ingezet in bepaalde regio’s, waaronder Friesland. Vervoerder Qbuzz heeft op dit moment slechts 12 elektrische bussen in gebruik, terwijl er 228 dieselbussen op de weg zijn. Deze maatregel is noodzakelijk vanwege de beperkte capaciteit van het elektriciteitsnetwerk.

De Iveco-bussen in Zuid-Holland lopen vertraging op, terwijl Van Hool failliet is gegaan. Hierdoor zijn er oude dieselbussen opnieuw in gebruik genomen om verstoring van het openbaar vervoer te voorkomen. Bussen in Flevoland moeten extra kilometers rijden naar Lelystad Airport om op te laden, wat leidt tot extra kosten en een toename van de milieubelasting in de regio.

Reizigers Gevolgen

Voor frequente OV-gebruikers zijn problemen met uitgevallen buslijnen, vertragingen en gebrek aan punctualiteit frustrerend, aangezien deze uitdagingen de overgang naar elektrisch OV bemoeilijken. De betrouwbaarheid en efficiëntie van het openbaar vervoer lijken af te nemen door deze obstakels, waardoor gebruikers sneller geneigd zijn om alternatieve vervoerswijzen te overwegen.

In steden met veel vraag naar elektrische bussen is er vaak een tekort aan deze voertuigen. Arriva overweegt in december dieselbussen in te zetten in Roosendaal, vanwege het gebrek aan uitbreiding van de laadinfrastructuur. Dit toont aan dat de problemen langdurig zijn en niet makkelijk op te lossen.

Wereldwijd Probleem

In Nederland en Scandinavië worden uitdagingen ervaren bij de overgang naar elektrische bussen vanwege strenge winters. In Oslo werden vorig jaar veel buslijnen geannuleerd vanwege accuproblemen door koude temperaturen, waardoor de bussen slechts een fractie van hun normale afstand konden afleggen.

In Zweden zijn twintig dagelijkse busritten in Gävleborg geannuleerd vanwege problemen met elektrische bussen bij koude temperaturen. Dit onderstreept de noodzaak voor verdere verbeteringen aan deze technologie om betrouwbaar te zijn bij diverse weersomstandigheden, waaronder extreme omstandigheden zoals temperaturen onder nul graden Celsius.

Wat moet er beter?

Het is van cruciaal belang dat er direct actie wordt ondernomen om problemen met de oplaadinfrastructuur, batterijduur en kosteneffectiviteit op te lossen, zodat elektrische bussen de toekomst van het openbaar vervoer kunnen vormen. Alleen door deze obstakels aan te pakken, kan de overgang naar elektrische mobiliteit succesvol verlopen.

  • Om elektrisch vervoer succesvol te implementeren, moet het elektriciteitsnetwerk versterkt worden en de laadinfrastructuur uitgebreid met meer stations om aan de groeiende vraag te voldoen.
  • De prestaties van elektrische bussen moeten gedurende alle seizoenen hoog blijven, daarom is investering in de kwaliteit van de accu’s nodig. Dit vereist onderzoek en testen, vooral onder extreme klimaatomstandigheden.
  • Het is essentieel voor de transportsector om snel te leveren en snel te reageren op de groeiende vraag van busfabrikanten om efficiëntie en klanttevredenheid te waarborgen. Fabrikanten moeten voldoende voertuigen beschikbaar hebben om vertragingen te voorkomen.
  • Om complexe problemen in de transportsector aan te pakken, moeten overheden en vervoerders samenwerken en flexibele regelgeving en innovatieve oplossingen gebruiken, zoals het vermijden van vervuilende vervoersmiddelen en het stimuleren van duurzame alternatieven voor een gezondere en milieuvriendelijke transportinfrastructuur op lange termijn.

De toekomst

Ondanks bewonderenswaardige inspanningen om over te stappen naar elektrisch openbaar vervoer, zijn er nog aanzienlijke obstakels te overwinnen, zoals een gebrek aan laadinfrastructuur en accutechnologie. Op dit moment blijven dieselbussen helaas een noodzakelijk kwaad in het openbaar vervoer, ondanks de schadelijke gevolgen.

Het is belangrijk om te weten wanneer elektrische bussen een betrouwbare optie worden, zodat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt. We streven naar snelle acties en investeringen voor een duurzame toekomst van het openbaar vervoer.

DEEL NU:NIEUWS | Reizigers in paniek: elektrische bussen vallen uit

Dikel is met aandacht gecreëerd door LEEF., een bruisend mediaplatform, toegewijd aan het brengen van inspirerende en leerzame verhalen uit elke hoek van de wereld. Zorg dat je op de hoogte blijft van onze meeslepende content door LEEF. te volgen op Facebook onder de naam LEEF.it art
Scroll naar boven