Nadat hij iets op hun telefoon aan de directeur liet zien, werd hij diezelfde dag ontslagen, waardoor er een reeks onderzoeken werd gestart.

Een student van een middelbare school in Bangor, Wales, begon onverwachts een uitgebreid onderzoek toen ze haar telefoon aan een medewerker liet zien en ontdekte berichten en afbeeldingen van de schooldirecteur Neil Foden. Foden, die lange tijd bekend stond als een gerespecteerd en invloedrijk figuur binnen het Britse onderwijssysteem, kwam plotseling onder vuur te liggen na één gesprek dat alles veranderde en ernstige vragen opriep over zijn integriteit en gedrag, wat resulteerde in een schokgolf van verontwaardiging en kritiek van zowel de studenten, ouders als medewerkers van de school.

 

Het incident veroorzaakte een schok in de schoolgemeenschap en leidde tot een grondig onderzoek door de North Wales Safeguarding Board, wat resulteerde in aanzienlijke verbeteringen in het onderwijsbeleid en de beschermingsmaatregelen voor leerlingen in heel Wales.


Jarenlange carrière van een bekend directeur

Neil Foden, destijds 67 jaar oud, was een gerespecteerde schoolleider bij Ysgol Friars in Bangor. Met meer dan veertig jaar ervaring in het onderwijsveld stond hij bekend om zijn betrokkenheid en toewijding aan zijn werk, en was geliefd bij zowel collega’s als leerlingen.

Vroeger werd hij gezien als een ervaren organisator met goede resultaten op school, maar het recente rapport onthult twijfels over zijn omgang met leerlingen en het hanteren van grenzen sinds 2018.

Het bestuur van Gwynedd heeft bevestigd strengere richtlijnen te zullen implementeren om verwarring of overtredingen tussen personeel en leerlingen te voorkomen. Er zal ook sneller en adequater worden ingegrepen indien nodig.


Ontdekking via een smartphone

Op 6 september 2023 werd de waarheid onthuld toen een leerling haar telefoon aan een medewerker liet zien met ongepaste berichten van Foden. Dit zorgde voor opschudding binnen de schoolgemeenschap en dwong het bestuur om actie te ondernemen.

De persoonlijke gesprekken tussen de directeur en de leerling vonden regelmatig buiten schooltijd en via andere kanalen plaats. Na zorgvuldig onderzoek van het schoolteam werd bevestigd dat het telefoonnummer van de directeur was en dat de uitgewisselde berichten echt waren.

De school reageerde onmiddellijk door de situatie uitgebreid te bespreken met de juiste autoriteiten en door intensieve ondersteuning te bieden aan de betrokken leerling door middel van gesprekken en begeleiding. Deze snelle en effectieve aanpak wordt geprezen als een succesvol voorbeeld van proactief optreden ter bevordering van de veiligheid, waardigheid en het welzijn van jongeren.


Onderzoek naar de werkwijze van scholen

Na de ontdekking volgde een onderzoek naar hoe meldingen in het verleden waren behandeld en geregistreerd. Uit het onderzoek van de North Wales Safeguarding Board bleek dat er meer dan vijftig mogelijkheden waren geweest om vragen over Foden grondiger te bespreken binnen de school en het bestuur. Dit wijst erop dat er meerdere kansen waren om in te grijpen en preventieve maatregelen te nemen om problemen te voorkomen.

Vroeger werden deze momenten niet goed gedocumenteerd en opgevolgd, waardoor kansen om eerder in te grijpen werden gemist en signalen werden genegeerd. Daarom zijn de meldings- en toezichtprocedures nu grondig herzien, verscherpt en duidelijk vastgelegd.

Foden was lange tijd onopgemerkt gebleven vanwege het vertrouwen dat hij genoot bij collega’s en ouders als schoolleider. Dit illustreert het belang van vertrouwen in leidinggevende rollen, maar is ook cruciaal om dit vertrouwen te koppelen aan duidelijke controlemechanismen, open communicatie en maximale transparantie.


Nieuwe veiligheidsmaatregelen in Wales

De zaak resulteerde in verbeteringen in het onderwijsbeleid van Wales, met als gevolg dat scholen nu verplicht zijn om snel te reageren op signalen, en interne rapporten bij te houden van elke melding, ongeacht de ernst of de bron.

Extra training voor leraren en bestuurders om bewustzijn te creëren over professionele grenzen en verantwoord gedrag in interacties met leerlingen, zowel online als offline. Ouders worden actief betrokken bij veiligheidsprocedures en krijgen inzicht in hoe meldingen worden behandeld, beoordeeld en teruggekoppeld.

De overheid heeft een centraal meldpunt voor leerlingen, voert jaarlijks controles uit op scholen en zorgt dat verbeteringen worden doorgevoerd en documentatie wordt bijgehouden.

Deze maatregelen dienen te resulteren in veiligere, meer open en toekomstgerichte onderwijsinstellingen, waar leerlingen zich begrepen voelen, serieus genomen worden en zich daadwerkelijk beschermd voelen in een omgeving die gericht is op hun welzijn en ontwikkeling.


De rol van de gemeenschap

De inwoners van Bangor hebben een belangrijke rol gespeeld in het herstel van het vertrouwen na de onthullingen. Tijdens bijeenkomsten gericht op open communicatie kwamen ouders, leerlingen en medewerkers samen om zorgen, vragen en emoties te delen. Hierdoor ontstond er een gevoel van saamhorigheid en solidariteit binnen de gemeenschap.

Informatieavonden werden gehouden om het belang van digitaal bewustzijn en respectvol gedrag online te benadrukken, met concrete tips en advies voor ouders en jongeren. Lokale organisaties waren beschikbaar om begeleiding en ondersteuning te bieden aan jongeren en gezinnen die nazorg, extra ondersteuning en een luisterend oor nodig hadden.

De gemeente Gwynedd heeft een onafhankelijk panel ingesteld om de implementatie van aanbevelingen te monitoren, evalueren en indien nodig aan te passen. Het actieve engagement van inwoners volgens de overheid heeft bijgedragen aan het vormen van een gevoel van eenheid, gedeelde verantwoordelijkheid en wederzijds begrip.


Reactie van de onderwijsraad

Jan Pickles, de voorzitter van het onderzoek, beschreef Foden als een ervaren en controlerende figuur die langdurig zijn invloed wist te behouden binnen zijn werkomgeving. Met zijn manipulatieve en autoritaire manier van leidinggeven wist hij niet alleen zijn collega’s en ondergeschikten te beïnvloeden en domineren, maar slaagde er ook in zijn machtspositie te handhaven ondanks eventuele tegenstand of kritiek die hij onderweg tegenkwam.

Pickles benadrukte de moed van leerlingen die ervoor kozen om misstanden te melden en te strijden voor gerechtigheid. Ze prees hun confrontatie met kwetsbaarheid en zei dat hun verklaringen hebben geleid tot verbeteringen in scholen met betrekking tot onprofessioneel gedrag en het bevorderen van een cultuur van openheid en verantwoording.

Zij uitte haar oprechte waardering voor de indrukwekkende inzet van de school, de gemeente en de families die op een constructieve en positieve manier hebben bijgedragen aan het rapport en de daaropvolgende veranderingen, zelfs in moeilijke momenten waarbij samenwerking en doorzettingsvermogen essentieel waren.


Een nieuwe start voor Ysgol Friars

Na de traumatische gebeurtenissen heeft Ysgol Friars hard gewerkt met haar team om de school te herbouwen en te transformeren. De focus lag daarbij op het herstellen van een gevoel van veiligheid, vertrouwen en welzijn onder zowel leerlingen als personeel, waardoor deze kernprincipes nu stevig verankerd zijn als de basis van het dagelijkse beleid en de schoolcultuur.

Er is een nieuw managementteam aangesteld dat transparant en betrokken is, ouders actief betrekt bij beslissingen over schoolveiligheid en de leerlingenraad meer zeggenschap geeft. Ook zijn er nieuwe lessen over digitale verantwoordelijkheid en grensbewaking toegevoegd aan het curriculum om leerlingen beter voor te bereiden op de uitdagingen van deze moderne wereld.

De school werd geprezen door onderwijsautoriteiten vanwege haar effectieve aanpak in het herstellen van het vertrouwen van de gemeenschap, haar voortdurende investering in het creëren van een veilige, warme en inclusieve leeromgeving en haar inzet om alle leerlingen gelijke kansen te bieden voor succes.


Voortgang en toezicht

Het officiële rapport, dat oorspronkelijk gepland was voor publicatie in november 2025, is door de Gwynedd Council uitgesteld vanwege de noodzaak om zorgvuldig juridische en privacyaspecten te beoordelen, evenals het minimaliseren van mogelijke risico’s voor betrokkenen.

Tussen nu en het einde van 2025 zal een samenvatting van het rapport worden gedeeld met scholen en beleidsmakers om mogelijke verbeteringen te identificeren, knelpunten aan te geven en leerpunten te bespreken, zodat er actie ondernomen kan worden. De volledige versie van het rapport wordt eind 2025 verwacht en zal uitgebreider zijn, meer details bevatten over de bevindingen en aanbevelingen omvatten.

De overheid heeft bevestigd dat alle aanbevelingen uit het rapport zullen worden opgenomen in nieuwe landelijke richtlijnen, met als doel de lessen uit deze zaak breed toe te passen in het hele land en niet alleen in een specifieke regio. Dit zal de kwaliteit en effectiviteit van het beleid en de dienstverlening op nationaal niveau verbeteren.


Juridische en maatschappelijke nasleep

De raad van Gwynedd zal volledig samenwerken met advocaten van betrokken families om duidelijkheid te bieden, herstel te bevorderen en betere beschermingsmaatregelen te implementeren, zowel binnen als buiten de school, om vergelijkbare incidenten in de toekomst te voorkomen.

Dit incident heeft geleid tot uitgebreide debatten over leiderschap, integriteit en verantwoordelijkheid in het onderwijs, zowel binnen scholen als in politieke kringen en bij landelijke beleidsmakers. Deze discussies hebben geresulteerd in een diepgaande dialoog over manieren om deze essentiële aspecten te versterken en te verbeteren om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Naar aanleiding hiervan hebben scholen in Wales hun beleid aangepast en protocollen verscherpt om een veiligere leeromgeving te creëren. Lokale media volgen de ontwikkelingen in het onderwijssysteem van Wales nauwlettend en rapporteren regelmatig over hervormingen en nieuwe initiatieven.


Lessen voor het onderwijs in het Verenigd Koninkrijk

De gebeurtenissen in Bangor hebben een grote invloed gehad op scholen door het hele land, fungerend als een belangrijk voorbeeld en worden door onderwijsinstellingen gebruikt om te laten zien hoe openheid en snelle actie kunnen leiden tot blijvende verbeteringen in het onderwijs.

Experts benadrukken dat veiligheid en communicatie essentieel zijn voor een positieve leeromgeving. Het ministerie van Onderwijs van Wales investeert in training, toezicht en ouderparticipatie om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Door de voortdurende gezamenlijke inspanningen van alle betrokken partijen, zoals leraren, ouders en hulpverleners, groeit er stap voor stap een sterker en zorgzamer onderwijssysteem waarin leerlingen zich gesteund voelen, gehoord worden en snel de benodigde bescherming en ondersteuning ontvangen wanneer dat nodig is.


Belangrijkste punten

  • Een leerling bracht met haar melding een groot verbetertraject op gang en liet zien hoe belangrijk het is om ongewenst gedrag direct te delen met een volwassene die kan ingrijpen. Zo kunnen situaties sneller serieus worden genomen en wordt voorkomen dat problemen verergeren.
  • Rapporten tonen aan dat eerdere zorgen niet altijd goed werden opgepakt. Signaleringen werden niet altijd geregistreerd of opgevolgd, waardoor kansen om eerder in te grijpen zijn gemist en leerlingen minder bescherming kregen dan wenselijk was.
  • Nieuwe maatregelen versterken de veiligheid en het vertrouwen binnen scholen. Ze moeten zorgen voor een blijvend veiliger klimaat voor zowel leerlingen als personeel, met duidelijkere afspraken, beter toezicht en snellere reacties op meldingen.
  • Ouders en lokale gemeenschappen worden nauwer betrokken bij het beleid en krijgen een actievere rol bij het bespreken, vormgeven en controleren van afspraken rond schoolveiligheid. Beslissingen worden zo niet alleen door scholen genomen, maar in samenspraak met de omgeving.
  • De overheid en onderwijsraden voeren structurele hervormingen door. Hierdoor worden toezicht, meldprocedures en trainingen systematisch verbeterd, regelmatig geëvalueerd en aangepast aan nieuwe inzichten en ervaringen uit de praktijk, zodat scholen continu kunnen leren en verbeteren.

DEEL NU: Nadat hij iets op hun telefoon aan de directeur liet zien, werd hij diezelfde dag ontslagen, waardoor er een reeks onderzoeken werd gestart.

Dit meesterwerk is met veel flair in elkaar gezet door KletsKous, het mediaplatform dat niet alleen praat maar ook echt iets te zeggen heeft! Wij serveren verhalen die zowel ogen openen als gedachten verbreden, rechtstreeks vanuit elke uithoek van onze kleurrijke wereld. Blijf hangen voor onze boeiende updates door KletsKous te volgen op Facebook. Spring aan boord voor een rit vol avontuurlijke verhalen die meer impact hebben dan een kop koffie op maandagochtend! ☕🌐✨


Disclaimer en toelichting:
Deze publicatie is een journalistieke uitgave van SPECTRUM Magazine en is uitsluitend bedoeld om lezers te informeren over relevante ontwikkelingen. De inhoud is gebaseerd op betrouwbare nieuwsbronnen, gerechtelijke verslagen en verklaringen van onderwijsinstanties, zoals deze op het moment van publicatie beschikbaar waren en konden worden geverifieerd. De redactie verstrekt geen juridisch, medisch of financieel advies en vervangt geen professioneel persoonlijk advies van een deskundige. Alle informatie is zorgvuldig samengesteld met respect voor betrokkenen en hun privacy en mag niet worden gezien als een oordeel over individuele personen. Op sociale media, waaronder Facebook, geldt dat dit bericht enkel is bedoeld om actuele ontwikkelingen in het onderwijs te delen met geïnteresseerde lezers en het publieke debat op een zorgvuldige manier te ondersteunen.


Professionele referenties en geraadpleegde bronnen (selectie uit dit onderzoek):

  • Pickles, J. (2025). Educational Integrity and Transparency in Wales. Rapportage geraadpleegd via de website van North Wales Safeguarding Board, gebruikt als primaire bron voor dit artikel.
  • Smith, R. (2024). Community Collaboration and School Wellbeing. Analytisch artikel gepubliceerd in BBC Wales Reports, voornamelijk gebruikt als achtergrondinformatie en context.
  • Davies, H. (2023). Building Trust in Education Systems. Onderzoeksbijdrage geraadpleegd via de WalesOnline Research Journal en gebruikt als aanvullende contextbron bij dit dossier.
Scroll naar boven