🔵 UITLEG | Daarom leggen stewardessen tijdens het opstijgen en landen hun handen op hun knieën – dit doen ze om een specifieke reden.

Heb je weleens gezien dat stewardessen tijdens het opstijgen of landen kaarsrecht zitten met de handen onder de dijen? Die houding is geen toevallige gewoonte of trucje om prettiger te zitten, maar een vast onderdeel van strikte veiligheidstraining. Zo kunnen zij in een fractie van een seconde handelen bij een noodsituatie, passagiers gericht begeleiden bij een snelle evacuatie en onverwachte gebeurtenissen in de cabine kordaat opvangen, terwijl focus en overzicht behouden blijven.

Deze zithouding helpt ook passagiers hun lichaam stabiel en onder controle te houden tijdens de meest onrustige fases van de vlucht, zoals opstijgen en landen. Zij bevordert een rustige basishouding, vermindert overbodige bewegingen en zorgt ervoor dat iedereen comfortabel en vooral veilig kan blijven zitten, zonder onnodige spanning over evenwicht of plotselinge schokken in het toestel.

Bij opstijgen en landen veranderen luchtdruk en snelheid voortdurend, waardoor het belangrijk is stevig te blijven zitten en onverwachte bewegingen te beperken. Door de handen onder de bovenbenen te plaatsen blijven de armen stil, blijft de romp rustig en neemt de alertheid toe, zodat sneller en gerichter kan worden gereageerd wanneer een situatie dat vereist en procedures meteen kunnen worden opgevolgd.

Niet zomaar een houding

Wat op het eerste gezicht neutraal oogt is een bewuste keuze die voortkomt uit specifieke veiligheidstechnieken uit de opleiding. Tijdens de training leren stewardessen exact hoe zij het lichaam positioneren in cruciale momenten van de vlucht, zodat spieren, ademhaling en concentratie optimaal samenwerken en zij direct kunnen optreden met een consistent en herhaalbaar handelingspatroon.

Door de handen stevig onder de benen te klemmen en overbodige bewegingen te beperken blijft de aandacht volledig bij de cabine. Dat brengt rust en overzicht, vergroot het gevoel van paraatheid en biedt een stabiele basis om snel de juiste handelingen uit te voeren wanneer de situatie daarom vraagt, met behoud van duidelijke communicatie en zichtlijnen.

De meest risicovolle momenten

In de luchtvaart gelden opstijgen en landen als de meest kritieke fases van elke vlucht. Het toestel verandert dan continu van hoogte, richting en snelheid, waardoor het essentieel is dat het cabinepersoneel geconcentreerd blijft, het overzicht bewaart en direct kan ingrijpen bij onverwachte omstandigheden of nieuwe instructies vanuit de cockpit die onmiddellijk moeten worden opgevolgd.

De bracepositie, bedoeld om stabiliteit en controle te bewaren bij noodsituaties, helpt stewardessen hun taken effectief uit te voeren terwijl zij passagiers en cabine nauwlettend in de gaten houden. Dankzij gedegen kennis van procedures en veel oefening ontstaat een rustige alertheid die het handelen versnelt en de algehele veiligheid aan boord merkbaar verhoogt.

Uitleg van Henny Lim

Henny Lim, stewardess bij Cebu Pacific Airlines, lichtte in een recent interview duidelijk toe waarom deze houding essentieel is en hoe elk bemanningslid de techniek consequent toepast. Zij benadrukte het draaien van de handpalmen omhoog en het klemmen onder de dijen, zodat het bovenlichaam tegelijk ontspannen en stevig blijft en het zicht op de cabine onbelemmerd is tijdens controle en communicatie.

Lim legde uit dat de gewoonte zich met de tijd vanzelf inslijpt als je actief blijft oefenen en nieuwsgierig blijft naar het waarom. Zij benadrukte dat het meer is dan een losse instructie om op te volgen, het is een professionele basishouding die in de dagelijkse praktijk en in simulaties keer op keer effectief blijkt en vertrouwen geeft aan passagiers en collega’s.

Handpalmen naar boven

Plaats de handen precies op de juiste plek met de palmen naar boven onder de bovenbenen, zodat controle behouden blijft en afleiding door ongewenste armbewegingen wordt voorkomen. Houd de armen dicht bij het lichaam en zorg voor een stabiele zithouding, zodat turbulentie of plotselinge manoeuvres minder impact hebben en het lichaam beter in balans blijft.

Gerichte training vermindert ongemak, vergroot het reactievermogen en maakt snel handelen in noodsituaties mogelijk. Zij ondersteunt bovendien een rustig ademritme tijdens fysieke handelingen, waardoor energie beter wordt gedoseerd en het uithoudingsvermogen van de bemanning op peil blijft tijdens intensieve vluchtfases.

Ruggengraat in rechte lijn

Niet alleen de positie van de handen telt, ook rug en voeten zijn belangrijk. Stewardessen zitten met rechte rug, ontspannen schouders en voeten stevig op de vloer, zodat zij in balans blijven, het lichaam minder wordt belast en zij vanuit die stabiele basis direct kunnen opstaan of draaien wanneer de situatie daarom vraagt, zonder aan controle in te leveren.

De juiste houding bevordert een goede doorbloeding, vermindert spierspanning en maakt razendsnel bewegen eenvoudiger. Daarnaast blijft het overzicht over de cabine beter behouden zonder voortdurend te draaien, wat de alertheid vergroot en het comfort voor bemanning en passagiers tegelijkertijd ten goede komt.

Klaar voor actie

Stewardess Anusha Pratima beschrijft op Quora dat het vasthouden aan deze houding haar helpt om gefocust en alert te blijven, zodat zij direct klaarstaat om te ondersteunen wanneer dat nodig is. Tijdens kritieke momenten beoordeelt zij de situatie in de cabine nauwkeurig, onderhoudt zij contact met collega’s en reageert zij snel en doeltreffend zodra de omstandigheden daarom vragen.

Door het voorbeeld van ervaren collega’s te volgen nemen nieuwe teamleden dezelfde proactieve houding over. Zo kunnen zij onmiddellijk handelen wanneer dat nodig is, blijven zij mentaal scherp en fysiek paraat en bewaken zij de rust in de cabine, zelfs wanneer de situatie onverwacht verandert of extra druk op de bemanning legt.

Waarom niet voor passagiers?

De bemanning kiest deze houding vooral om snel te kunnen reageren, terwijl passagiers beter een andere techniek gebruiken. Reismedia adviseren reizigers het bovenlichaam naar voren te buigen, het hoofd tegen de rugleuning of tegen de stoel voor zich te plaatsen en de handen langs het hoofd te houden voor extra steun, zodat het lichaam beter beschermd blijft bij onverwachte bewegingen.

Dat verschil hangt samen met de positie in het toestel. Passagiers zitten direct achter een stoel en profiteren van steun en bescherming van de leuning. Voor hen is die extra stabiliteit bepalend voor comfort en veiligheid, omdat plotselinge bewegingen beter worden opgevangen en de kans op letsel zichtbaar afneemt tijdens intensere vluchtfases.

Zo blijf je het veiligst

Reizigers kiezen idealiter een houding die hoofd, nek en rug natuurlijk ondersteunt, zodat zij bij bewegingen van het vliegtuig comfortabel en beschermd blijven. Voor de bemanning staat paraatheid centraal, want zij moeten onmiddellijk kunnen handelen en houden daarom hun zichtveld vrij en de bewegingsvrijheid optimaal om direct te kunnen interveniëren.

Hun strategische positie bij een uitgang of in het gangpad geeft overzicht en snelheid. De prioriteit ligt bij goed zicht, directe communicatie en snel reageren op elke situatie, zodat de veiligheid en het welzijn van alle passagiers aan boord continu worden bewaakt en waar nodig onmiddellijk kunnen worden verbeterd.

Uiterste concentratie

Tijdens opstijgen en landen monitort het cabinepersoneel elk detail in de cabine, zoals stoelposities, gordels, bagage en het gedrag van passagiers. Door professioneel te blijven, rustig te ademen en aandachtig te observeren kunnen zij snel ingrijpen wanneer dat nodig is en zorgen zij dat iedereen zich comfortabel en veilig voelt, wat de reis voor alle betrokkenen overzichtelijker en prettiger maakt.

Daarbij letten zij extra op mensen die ondersteuning kunnen gebruiken, zoals gezinnen met jonge kinderen of onervaren reizigers. De combinatie van aandacht, duidelijke aanwijzingen en vriendelijke begeleiding is precies wat je verwacht van ervaren cabineprofessionals die veiligheid en service naadloos weten te verbinden in uiteenlopende omstandigheden.

Geen gewoonte, maar training

Een stewardess die met de handen onder de bovenbenen zit laat vakmanschap zien. Het is een teken van training en ervaring, een manier om kalm en professioneel te blijven en razendsnel te reageren op wat er in de cabine gebeurt, terwijl overzicht, communicatie en consistentie behouden blijven voor het hele team.

Die professionele en zelfverzekerde houding versnelt handelingen, scherpt het observatievermogen en vergroot de kans op de juiste reactie in een noodsituatie. Tegelijk geeft de focus op comfort en veiligheid passagiers vertrouwen en gemoedsrust, zodat de hele cabine profiteert van een rustiger, efficiëntere en vooral veiligere vlucht van start tot landing.

DEEL NU: 🔵 UITLEG | Daarom leggen stewardessen tijdens het opstijgen en landen hun handen op hun knieën – dit doen ze om een specifieke reden.

Deze publicatie is zorgvuldig gecreëerd door Spectrum Magazine, een levendig mediaplatform dat zich richt op het verspreiden van verhalen die zowel verhelderen als verrijken, van over de hele wereld. Mis geen enkele van onze fascinerende updates door Spectrum Magazine te volgen op Facebook. Laat je onderdompelen in een spectrum van verhalen die echt iets te zeggen hebben


Professionele bronnen:


SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. De genoemde richtlijnen zijn gebaseerd op luchtvaartbronnen en algemene praktijken in de industrie. Dit artikel biedt geen medisch, juridisch of financieel advies en vervangt geen consult met een bevoegd professional. SPECTRUM Magazine is niet verantwoordelijk voor persoonlijke beslissingen die op basis van dit artikel worden genomen. Raadpleeg altijd een deskundige bij vragen of voor advies op maat.

Facebook-disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als financieel advies. Onze lezers zijn oprecht geïnteresseerd in heldere, informatieve en praktische content over luchtvaart, reizen en veiligheid. We waarderen het vertrouwen in onze redactie.

Scroll naar boven