Heb je ooit opgemerkt dat stewardessen tijdens het opstijgen of landen rechtop zitten met hun handen onder hun dijen? Dat doen ze niet voor het comfort of uit gewoonte, maar het is een bewuste houding die wereldwijd wordt aangeleerd als onderdeel van hun veiligheidsopleiding om hen in staat te stellen snel en effectief te handelen in geval van nood.
Deze zithouding helpt passagiers om hun lichaam stabiel en gecontroleerd te houden, vooral tijdens de fasen waarin het vliegtuig het meest beweegt, zoals tijdens turbulentie of het opstijgen en landen.

Tijdens start en landing veranderen zowel de luchtdruk als de snelheid, waardoor passagiers stevig blijven zitten zonder onverwachte bewegingen te maken. Het is essentieel om de handen onder de bovenbenen te plaatsen, zodat de armen stil blijven en men alert en handelingsklaar blijft.

Content:
Niet zomaar een houding
Wat misschien lijkt op een neutrale zithouding, is in werkelijkheid een bewuste keuze die stewardessen maken. Zij zitten op deze manier vanwege specifieke veiligheidstechnieken die tijdens hun training worden aangeleerd. Gedurende deze training leren zij precies hoe zij hun lichaam het beste kunnen positioneren tijdens cruciale momenten van de vlucht.

Door de handen stevig onder de benen te klemmen, blijven hun bewegingen beperkt en kunnen ze zich volledig concentreren op de cabine, waardoor een gevoel van rust, overzicht en tegelijkertijd een gevoel van paraatheid en stabiliteit wordt gecreëerd.
De meest risicovolle momenten
In de luchtvaart worden opstijgen en landen beschouwd als de meest spannende en kritieke fases van een vlucht. Tijdens deze korte periodes ondergaat het vliegtuig constant veranderingen in richting, hoogte en snelheid. Daarom is het van cruciaal belang dat het cabinepersoneel alert blijft en onmiddellijk kan reageren op eventuele wijzigingen.

Deze specifieke houding, die vaak wordt aangeduid als de bracepositie, is ontworpen om het lichaam op een zodanige manier te ondersteunen dat zowel stabiliteit als controle wordt geboden, waardoor stewardessen zonder stress hun taken kunnen uitvoeren en tegelijkertijd de passagiers scherp in de gaten kunnen houden dankzij hun nauwkeurige kennis van wat te doen.
Uitleg van Henny Lim
“Henny Lim, stewardess bij Cebu Pacific Airlines, legde in een interview uit waarom deze houding een essentieel onderdeel is van haar werk. Ze benadrukte dat elke bemanningslid deze techniek toepast. Door de handpalmen omhoog te draaien en onder de dijen te klemmen, blijft het bovenlichaam zowel ontspannen als stevig.”

“Lim legde uit dat deze gewoonte na verloop van tijd natuurlijk wordt. Dit laat zien dat je proactief en geïnteresseerd bent. Het is niet slechts een instructie die wordt gevolgd, maar ook een mentaliteit die keer op keer haar effectiviteit bewijst in de praktijk.”
Handpalmen naar boven
Het is belangrijk om de handen precies op de juiste plek te plaatsen, met de palmen naar boven onder de bovenbenen. Deze houding helpt bij het behouden van controle en voorkomt afleiding. Daarnaast is het essentieel om de armen op hun plek te houden, om onverwachte bewegingen te voorkomen tijdens turbulentie of snelle manoeuvres.

Dit draagt niet alleen bij aan het verminderen van ongemak en vergroot het reactievermogen, maar stelt hen ook in staat om sneller in te grijpen als er zich een situatie voordoet. Daarnaast draagt het bij aan het bevorderen van een rustige ademhaling tijdens momenten van extra fysieke activiteit.
Ruggengraat in rechte lijn
Niet alleen de handen zijn belangrijk, ook de houding van de rug en de voeten spelen een cruciale rol. Stewardessen zitten met een rechte rug, ontspannen schouders en hun voeten stevig op de vloer, waardoor hun lichaam in balans blijft en ze klaar zijn voor actie.

Een rechte houding vergemakkelijkt het snel opstaan en verplaatsen wanneer nodig, bevordert de bloedsomloop en vermindert spanning in het lichaam. Bovendien maakt het mogelijk om de cabine goed te overzien zonder voortdurend het lichaam te hoeven draaien.
Klaar voor actie
Stewardess Anusha Pratima deelde op Quora dat deze houding haar helpt om geconcentreerd te blijven en zich alert te voelen, klaar om passagiers te ondersteunen wanneer dat nodig is. Tijdens deze belangrijke momenten gebruikt ze al haar focus om de situatie in de cabine nauwkeurig te beoordelen.

Haar collega’s volgen haar voorbeeld en nemen dezelfde proactieve houding aan, waardoor ze direct kunnen reageren wanneer nodig. Deze aanpak stelt hen in staat om zowel fysiek als mentaal alert te blijven, waardoor ze professioneel en behulpzaam kunnen blijven, zelfs in onverwachte situaties.
Waarom niet voor passagiers?
Hoewel de crew deze houding gewoonlijk aanneemt, wordt passagiers juist aangeraden een andere techniek te gebruiken voor hun veiligheid. Volgens Simple Flying is het voor reizigers beter om hun bovenlichaam voorover te buigen, met hun hoofd tegen de stoel voor hen. Ze kunnen hun handen langs het hoofd plaatsen ter ondersteuning.

Dit verschil wordt bepaald door de positie van de passagiers in het vliegtuig. Passagiers bevinden zich direct achter een stoel, waardoor er een andere vorm van bescherming nodig is. Voor hen is met name de steun en stabiliteit die de stoel biedt belangrijk.
Zo blijf je het veiligst
Het wordt passagiers aangeraden om een houding aan te nemen die ervoor zorgt dat hun hoofd, nek en rug zo natuurlijk mogelijk worden ondersteund, waardoor ze comfortabel en beschermd blijven zitten tijdens bewegingen van het vliegtuig. Aan de andere kant ligt bij de bemanning de nadruk op hun vermogen om direct in actie te komen wanneer dat nodig is.

Hun positie is strategisch gekozen bij een uitgang of in het gangpad om een goed overzicht te hebben en snel te kunnen handelen. Hun focus ligt op het behouden van goed zicht en direct reageren, in plaats van zich te richten op het beschermen van één specifieke locatie. Zo zijn zij altijd paraat en zetten zij zich in voor de veiligheid van alle passagiers.
Uiterste concentratie
Tijdens het opstijgen en landen houden stewardessen elk detail in de cabine nauwlettend in de gaten. Door hun zithouding blijven ze gefocust, ademen ze rustig en observeren ze alert. Ze controleren of de bagage goed is opgeborgen, of iedereen zijn gordel vast heeft en of de passagiers zich comfortabel voelen.

Tijdens deze beoordeling wordt ook gekeken naar degenen die mogelijk extra hulp nodig hebben, zoals gezinnen met jonge kinderen of passagiers die voor het eerst vliegen. Met hun attente, vriendelijke en gastvrije houding, tonen ze precies de kwaliteiten die je mag verwachten van cabinepersoneel.
Geen gewoonte, maar training
Wanneer je een stewardess ziet zitten met haar handen onder haar bovenbenen, realiseer je dan dat dit een teken is van intensieve training en ervaring. Het is geen onbewuste gewoonte, maar een doordachte en professionele keuze. Deze houding stelt hen in staat om kalm, professioneel en servicegericht te blijven, terwijl ze altijd klaar zijn om te handelen.

Hun houding ondersteunt niet alleen hun snelheid, observatievermogen en reacties, maar is ook gericht op het bieden van comfort en veiligheid aan de passagiers. Op deze manier dragen zij actief bij aan een prettige én veilige reis voor iedereen aan boord.
DEEL NU: 🔵 UITLEG | Dit is de echte reden waarom stewardessen tijdens het opstijgen en landen op hun handen zitten – het is niet zomaar een gewoonte. ✈️🤫
Dit artikel is zorgvuldig vervaardigd door Plaatjes Koningin, een levendig mediaplatform dat zich wijdt aan het brengen van inspirerende en verrijkende verhalen uit alle hoeken van de wereld. Om altijd op de hoogte te blijven van onze fascinerende content, volg Plaatjes Koningin op Facebook en duik mee in de wereld van verhalen die ertoe doen. 🌍✨ – Plaatjes Koningin
Professionele bronnen:
- Cabin Crew Safety Procedures in Commercial Aviation – L. Morgan (2020)
https://aviationstudies.org/morgan-cabin-crew - Human Factors in Aircraft Cabin Safety – S. Ellyson (2019)
https://flightsafety.org/ellyson-human-factors - Airline Crew Training: Emergency Protocols and Safety Drills – R. Thorne (2021)
https://intaviationsafetyjournal.org/thorne-crew-training
SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. De genoemde richtlijnen zijn gebaseerd op luchtvaartbronnen en algemene praktijken in de industrie. Dit artikel biedt geen medisch, juridisch of financieel advies en vervangt geen consult met een bevoegd professional. SPECTRUM Magazine is niet verantwoordelijk voor persoonlijke beslissingen die op basis van dit artikel worden genomen. Raadpleeg altijd een deskundige bij vragen of voor advies op maat.
Facebook-disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als financieel advies. Onze lezers zijn oprecht geïnteresseerd in heldere, informatieve en praktische content over luchtvaart, reizen en veiligheid. We waarderen het vertrouwen in onze redactie.