Veel mensen houden met veel nostalgie vast aan hun herinneringen aan de schooltijd, vanaf het moment dat ze voor het eerst een klaslokaal binnenstapten. In de jaren ’80 en ’90 was dit een onvergetelijke ervaring: een rugzak gevuld met gloednieuwe schoolspullen, een vrolijke broodtrommel met stickers en het eerste schriftje waar je je naam mocht schrijven. Maar er was één bijzonder moment dat het gevoel gaf dat je echt volwassen werd: het leren klokkijken op een wijzerklok was een mijlpaal die altijd in je herinnering zal blijven.
Wie de tijd kon lezen op een analoge klok, voelde trots en zelfverzekerd. Klokkijken werd gezien als een essentiële vaardigheid die waardevol was in verschillende situaties, zoals op school, thuis, bij je grootouders of op het station. Het aflezen van de tijd van een analoge klok was niet alleen praktisch, maar ook een teken van volwassenheid en verantwoordelijkheid.

Kinderen groeien vandaag de dag op met digitale apparaten in plaats van traditionele klokken, wat leidt tot een verandering in ons gevoel voor tijdsweergave.
Content:
Een klok met wijzers
Kinderen van nu zien zelden wijzerklokken en raken soms in de war bij het zien van een analoge klok door gebrek aan ervaring.

Veel huizen hebben geen wandklokken meer, waardoor kinderen vooral digitale tijd op schermen zien. Speelgoedklokken worden minder verkocht, terwijl ze juist handig zijn voor kinderen om te leren tellen en plannen, waardoor het vermogen om de klok te lezen verslechtert doordat kinderen er steeds minder mee oefenen.
Kinderen die leren hoe lang taken duren en wanneer ze pauzes moeten nemen, ontwikkelen waardevolle vaardigheden die rust en zelfvertrouwen brengen. Door te begrijpen hoe lang een kwartier duurt, kunnen ze activiteiten beter plannen en organiseren.
Waarom het toch telt
Het leren lezen van een wijzerklok stimuleert de visuele waarneming, logisch denken en ritmegevoel van kinderen, en leert hen dat tijd een evoluerend concept is dat begrepen en gebruikt kan worden.

Kinderen worden geholpen met plannen, organiseren en beheren van dagelijkse taken door de klok als nuttige bondgenoot.
Recent onderzoek toont aan dat kinderen die goed kunnen plannen, zich comfortabeler voelen in hun dagelijkse routine, meer controle ervaren en hun leerervaring kunnen verbeteren. Deze kinderen kunnen taken zelfstandig voltooien en hebben over het algemeen meer zelfvertrouwen.
Aandacht in de klas
Leerkrachten merken regelmatig dat veel kinderen moeite hebben met klokkijken, maar met de juiste begeleiding kunnen ze snel de vaardigheid onder de knie krijgen en er plezier in krijgen. Dit zorgt voor meer zelfvertrouwen bij het aflezen en begrijpen van de tijd.

Scholen wereldwijd, inclusief in het VK, plaatsen digitale klokken in toetslokalen om leerlingen te helpen bij het bijhouden van de tijd tijdens toetsen. Ondanks deze moderne aanpassing blijft de traditionele wijzerklok een waardevol leermiddel in de klas.
Kinderen die regelmatig oefenen met de wijzerklok zullen beter worden in het aflezen van de tijd en kunnen deze kennis ook toepassen in andere vakgebieden zoals rekenen met tijd, inschatten van duur en begrijpen van historische tijdlijnen.
Wat experts zeggen
Malcolm Trobe, van de Association of School and College Leaders, benadrukt het belang van kinderen die leren over tijd met zowel analoge als digitale klokken om een beter begrip van tijd en metingen te ontwikkelen.

Het bijhouden van de resterende tijd tijdens een opdracht is essentieel voor leerlingen, aangezien dit hun concentratie bevordert, duidelijkheid verschaft en hen meer controle geeft. Zelfs in dit digitale tijdperk kan een analoge klok nog steeds een waardevolle bijdrage leveren aan een positieve leeromgeving en de leerprestaties van de leerlingen stimuleren.
Leerkrachten zien dat klokkijken niet alleen de vaardigheid om tijd af te lezen verbetert, maar ook zorgt voor meer gesprekken en samenwerking in de klas. Kinderen ondersteunen elkaar en spelen spelletjes om samen de tijd te leren lezen, wat leidt tot versterking van het leerproces en groepsgevoel.
Een digitale wereld
Kinderen zijn nu erg goed in het gebruik van digitale technologie zoals tablets en apps voor hun ontwikkeling. Ze leren programmeren, presentaties maken en online communiceren, wat belangrijk is voor hun toekomst.

Kinderen begrijpen de voortgang van de tijd beter met een traditionele klok dan met een digitaal scherm, omdat de wijzers visueel de tijd laten zien.
We helpen kinderen bij het ontwikkelen van belangrijke vaardigheden, zoals wijsheid en schermtijd beheren, zodat ze kunnen omgaan met de uitdagingen van een snel veranderende wereld.
Balans is belangrijk
Een combinatie van het verleden en heden leidt vaak tot het beste resultaat. Laat kinderen kennismaken met zowel analoge als digitale tijdweergave door bijvoorbeeld een wandklok en digitaal horloge te gebruiken. Zo leren ze beide methoden waarderen en profiteren van de voordelen die elk systeem biedt.

Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind verbeteren door regelmatig samen klokspelletjes te spelen en op vaste momenten van de dag naar de klok te kijken, zodat leren een natuurlijk onderdeel van het leven wordt en het kind zijn klokleesvaardigheden versterkt.
Scholen kunnen creatieve activiteiten organiseren zoals klok-bordspellen, toneelstukjes en muzikale oefeningen. Interactief en plezierig leren maakt het leerproces effectiever en leuker, helpt kinderen zelfvertrouwen te ontwikkelen voor de toekomst.
Iets om te bewaren
Sommige tradities, zoals de wijzerklok, moeten worden doorgegeven omdat ze kinderen leren hoe ze de tijd moeten aflezen en hen belangrijke vaardigheden geven voor hun ontwikkeling als volwassenen.

Kinderen die goed kunnen klokkijken plannen en organiseren beter, waardoor ze hun tijd efficiënt kunnen indelen en prioriteiten kunnen stellen. Het aanleren van deze vaardigheid heeft een grote impact op de ontwikkeling van kinderen, omdat het hen helpt bij het structureren van taken, routines opbouwen en vertrouwen en zelfstandigheid versterkt. Het is belangrijk om het belang van klokkijken te benadrukken en te stimuleren, zodat kinderen kunnen profiteren van de voordelen voor hun persoonlijke groei.
“Degene die zowel lineaire als cyclische tijd begrijpt en omarmt, staat sterker in het leven. De klok tikt door en de tijd heeft een enorme invloed op ons leven, zowel positief als negatief.”
Key-points
- Kinderen dienen regelmatig te oefenen met het aflezen van analoge klokken om hun tijdsbesef en klokleesvaardigheden te verbeteren.
- Klokkijken is essentieel in het dagelijks leven en bevordert punctualiteit, planning, ruimtelijk inzicht en zelfvertrouwen.
- Steeds meer scholen in het Verenigd Koninkrijk gebruiken digitale klokken tijdens toetsen om leerlingen te helpen zich beter te concentreren en hun prestaties te verbeteren.
- Deskundigen, waaronder Malcolm Trobe, adviseren het combineren van digitaal en analoog gebruik van tijdsmeting voor een efficiënt tijdsbeheer en het optimaliseren van je tijd.
- Het leren klokkijken draagt bij aan het verbeteren van rekenvaardigheden, logisch denken en zelfstandig werken door het bevorderen van tijdmanagementvaardigheden.
- Ouders en leerkrachten kunnen samen leuke en leerzame klokoefeningen bedenken en uitvoeren, zodat kinderen spelenderwijs meer inzicht krijgen in kloklezen en hun rekenvaardigheden kunnen verbeteren.
- De wijzerklok is nuttig voor het leren van klokkijken en speelt een essentiële rol in onze culturele tradities.
- Kinderen leren met een hybride aanpak over verleden, heden en toekomst, seizoenen, rituelen en herhalingen.
DEEL NU: UITLEG | Meer en meer basisscholen bannen analoge klokken uit het klaslokaal 😵⏰
Deze inhoud is liefdevol gecreëerd door LeesTijd, een bruisend mediaplatform dat meester is in het brengen van verhalen die zowel verlichten als verrijken, vanuit alle windstreken van onze prachtige planeet. Zorg dat je up-to-date blijft met onze meeslepende updates door LeesTijd te volgen op Facebook. Duik in een oceaan van verhalen die diepte en betekenis toevoegen aan jouw wereldbeeld.
SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is bedoeld voor algemene, educatieve en informatieve doeleinden. Het vervangt geen professioneel advies van gecertificeerde onderwijsexperts, medische specialisten of juridische adviseurs. De inhoud is zorgvuldig samengesteld, maar SPECTRUM Magazine kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele beslissingen of handelingen die voortkomen uit het gebruik van deze informatie. Voor persoonlijke begeleiding of vragen raden wij aan om contact op te nemen met erkende professionals.
Facebook Disclaimer: Dit artikel bevat géén financieel advies. Het is geschreven voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van kinderen en het onderwijs. We delen verhalen en inzichten met liefde voor onze lezers.
Professionele referenties:
- “Tijd en Leren: De kracht van klokkijken in het basisonderwijs” – Dr. S. Meijer, Universiteit Utrecht, 2020.
https://www.uu.nl/tijd-en-leren-klokkijken - “Digitale vaardigheden versus basiskennis” – Prof. H. de Jong, Hogeschool Rotterdam, 2021.
https://www.hr.nl/onderzoek/digitale-vaardigheden-en-basisonderwijs - “Educatieve keuzes in een veranderende samenleving” – M. van Dijk, Nederlands Jeugdinstituut, 2023.
https://www.nji.nl/publicaties/educatieve-keuzes-nu-en-straks