UITLEG | Scholen schrappen traditionele klokken

Voor veel mensen begint de herinnering aan school met het moment waarop ze voor het eerst een klaslokaal binnenstapten. In de jaren ’80 en ’90 was dit een speciale gebeurtenis: een rugzak vol nieuwe spullen, een vrolijke broodtrommel met stickers en het eerste schriftje waarop ze hun naam mochten schrijven. Maar er was één ervaring die echt een gevoel van groei gaf: het leren klokkijken op een wijzerklok.

 

Degenen die de wijzers leerden begrijpen, voelden trots. Tijd aangeven was een belangrijke vaardigheid die overal van pas kwam, op school, thuis, bij je grootouders of op het station. Het gaf je het gevoel grip te hebben op de dag.

Tegenwoordig groeien kinderen op met digitale apparaten zoals tablets en slimme horloges, waardoor traditionele klokken met twaalf cijfers minder zichtbaar zijn en het gevoel voor traditionele tijdsweergave op de achtergrond raakt.

Een klok met wijzers

Voor veel kinderen is de wijzerklok iets wat ze alleen nog op plaatjes zien. Oudere generaties konden deze klok automatisch aflezen, maar kinderen van nu raken soms in de war omdat ze het weinig tegenkomen. Dit betekent niet dat ze het niet kunnen leren.

In veel huizen hangen geen wandklokken meer en kinderen zien vooral digitale cijfers op schermen. Zelfs speelgoedklokken verdwijnen uit winkels, terwijl ze handig zijn voor jonge kinderen die leren tellen en plannen. Klokkijken gebeurt steeds minder.

Kinderen die tijdmanagement leren ontwikkelen waardevolle vaardigheden, zoals het inschatten van tijd en het plannen van activiteiten. Dit zorgt voor rust en zelfvertrouwen.

Waarom het toch telt

Een klok leren aflezen versterkt visueel inzicht, logisch redeneren en ritmegevoel, en leert kinderen dat tijd iets is wat in beweging is en gebruikt kan worden.

Het biedt kinderen structuur en helpt bij het plannen van schoolwerk en dagelijkse routines. De klok wordt een handige vriend.

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die goed zijn in tijdsbegrip, zich prettiger voelen in hun dagelijkse routine doordat ze meer controle en overzicht hebben. Dit verrijkt hun leerervaring en zorgt ervoor dat ze taken zelfstandig kunnen afmaken en zich zekerder voelen.

Aandacht in de klas

Leerkrachten in klaslokalen merken dat kinderen vaak hulp nodig hebben bij het aflezen van een wijzerklok, maar zodra ze het snappen, zijn ze blij.

Scholen in sommige landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, hebben digitale klokken in de toetslokalen opgehangen om kinderen te helpen de tijd gemakkelijk bij te houden. Digitale tijd is sneller te herkennen en zorgt voor rust en duidelijkheid. In het dagelijkse klaslokaal blijft de wijzerklok een prachtig hulpmiddel om mee te leren.

Kinderen die regelmatig oefenen met de wijzerklok, passen deze kennis automatisch toe bij andere vakken, zoals rekenen met tijd, inschatten van duur en begrijpen van historische tijdlijnen.

Wat experts zeggen

Malcolm Trobe van de Association of School and College Leaders legt uit dat kinderen vertrouwd moeten zijn met tijd en de traditionele klok, naast digitale hulpmiddelen.

Volgens hem is het handig voor leerlingen om te weten hoelang ze nog hebben tijdens een opdracht. Dit verhoogt hun concentratie, geeft duidelijkheid en toont hun controle. Een wijzerklok kan nog steeds bijdragen aan een positieve leeromgeving.

Leerkrachten zien dat klokkijken zorgt voor gesprekken en samenwerking in de klas. Kinderen helpen elkaar, wijzen op de wijzers en doen samen spelletjes om de tijd te leren lezen. Dit maakt leren leuker en versterkt de band in de groep.

Een digitale wereld

Kinderen van nu zijn digitaal vaardig en gebruiken tablets, apps en digitale borden moeiteloos. Ze leren programmeren, maken presentaties en communiceren online, wat waardevolle vaardigheden zijn voor de toekomst.

Het is goed om te beseffen wat digitale tijd mist. Een scherm toont een getal zonder beweging, terwijl een wijzerklok laat zien hoe de tijd voorbijgaat door langzaam te schuiven en rondjes te maken. Dit visuele proces helpt kinderen de dag beter te begrijpen.

Dit betekent niet dat we terug moeten naar het verleden, maar dat we kinderen extra vaardigheden kunnen geven om in balans te blijven in een snelle wereld. Zoals een kind leert fietsen en autorijden, kan het ook wijzer worden in plaats van te veel schermtijd te hebben.

Balans is belangrijk

Er hoeft geen conflict te zijn tussen het verleden en het heden. Een combinatie van beiden werkt vaak het beste. Laat kinderen kennismaken met zowel analoge als digitale tijdweergave. Door een mooie wandklok in de klas te plaatsen en een digitaal horloge om hun pols te dragen, leren ze beide methoden van tijdmeting waarderen.

Ouders kunnen gemakkelijk bijdragen door samen te oefenen met klokspelletjes en regelmatig samen naar de klok te kijken. Zo maken ze leren een onderdeel van het dagelijks leven.

Scholen kunnen creatief zijn met klok-bordspellen, toneelstukjes en muziek om het leren luchtig en effectief te maken. Dit helpt kinderen op speelse wijze zelfvertrouwen op te bouwen in een snel veranderende wereld.

Iets om te bewaren

Sommige dingen zijn het waard om door te geven, zoals de wijzerklok. Het is zowel praktisch als waardevol voor kinderen, omdat het hen helpt begrijpen hoe onze dag is opgebouwd en bijdraagt aan een gevoel van overzicht, rust en controle.

Kinderen die goed kunnen klokkijken voelen zich sterker in het plannen en organiseren van hun dag. Het helpt hen niet alleen met school, maar ook met hobby’s, sport en thuis. Het is een vaardigheid die blijft evolueren zolang we blijven oefenen en waarderen.

Wie beide vormen van tijd begrijpt, staat steviger in het leven en kan de diepgang en complexiteit ervan beter waarderen. De klok mag dan misschien rond zijn, maar de impact ervan strekt zich uit tot in het oneindige, waardoor we ons realiseren dat tijd niet slechts een ordinaire meeteenheid is, maar eerder een fenomeen dat ons raakt op een dieper en spiritueel niveau.

Key-points

  • Doordat kinderen minder vaak in contact komen met wijzerklokken, is het essentieel dat zij regelmatig oefenen om hun vaardigheden te ontwikkelen.
  • Klokkijken verbetert niet alleen het tijdsbesef, maar ook de planning, het ruimtelijk inzicht en het zelfvertrouwen van een persoon.
  • Scholen in het Verenigd Koninkrijk kiezen steeds vaker voor het gebruik van digitale klokken tijdens toetsen, met als doel de leerlingen een gevoel van rust en duidelijkheid te bieden.
  • Experts zoals Malcolm Trobe adviseren een combinatie van digitaal en analoog tijdbegrip aan te houden om een evenwichtige benadering van tijdmanagement te bevorderen.
  • Klokkijken sluit naadloos aan bij andere belangrijke leerdoelen, zoals rekenen, logica en het bevorderen van zelfstandig werken.
  • Ouders en leerkrachten kunnen samenwerken om ervoor te zorgen dat kinderen plezier hebben en tegelijkertijd leren van klokoefeningen.
  • De wijzerklok blijft waardevol als leerinstrument doordat het leerlingen helpt met het begrijpen en gebruiken van tijd, en daarnaast blijft het een belangrijk onderdeel van culturele tradities, waardoor het belangrijk is om te behouden en te waarderen.
  • Een hybride aanpak, die zowel traditionele als moderne leermethoden combineert, helpt kinderen beide vormen van tijdsbegrip eigen te maken en optimaal te benutten in hun leerproces.

DEEL NU : UITLEG | Scholen schrappen traditionele klokken

De inhoud van dit artikel is samengesteld door het Mediakanaal: Zonnestraaltjes. De naam zonnestraaltjes ‘weerspiegelt’ waar wij voor staan. We verspreiden zonnestraaltjes in een digitale duisternis. Je kunt Zonnestraaltjes hier volgen op Facebook: Zonnestraaltjes. 


SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is bedoeld voor algemene, educatieve en informatieve doeleinden. Het vervangt geen professioneel advies van gecertificeerde onderwijsexperts, medische specialisten of juridische adviseurs. De inhoud is zorgvuldig samengesteld, maar SPECTRUM Magazine kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele beslissingen of handelingen die voortkomen uit het gebruik van deze informatie. Voor persoonlijke begeleiding of vragen raden wij aan om contact op te nemen met erkende professionals.

Facebook Disclaimer: Dit artikel bevat géén financieel advies. Het is geschreven voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van kinderen en het onderwijs. We delen verhalen en inzichten met liefde voor onze lezers.


Professionele referenties:

Scroll naar boven