Heb je opgemerkt dat stewardessen tijdens het opstijgen en landen kaarsrecht zitten met hun handen onder hun dijen? Dit is onderdeel van hun strikte veiligheidstraining om snel en doortastend te handelen bij noodsituaties, passagiers te begeleiden bij evacuaties en de controle te behouden in onverwachte situaties.
Deze zithouding helpt passagiers stabiel en rustig te blijven tijdens onrustige fases van de vlucht, zoals opstijgen en landen. Het bevordert een comfortabele en veilige houding, vermindert overbodige bewegingen en voorkomt spanning door evenwichtsproblemen of plotselinge schokken.

Bij opstijgen en landen is het belangrijk stevig te blijven zitten en onverwachte bewegingen te beperken. Plaats de handen onder de bovenbenen om stil te blijven zitten, de romp rustig te houden en de alertheid te verhogen. Hierdoor kan sneller en gerichter worden gereageerd wanneer nodig en kunnen procedures meteen worden opgevolgd.

Content:
Niet zomaar een houding
Stewardessen leren tijdens de training specifieke veiligheidstechnieken om in cruciale momenten van de vlucht snel en effectief te handelen.

“Door de handen stevig onder de benen te klemmen en onnodige bewegingen te minimaliseren, kun je je volledig op de cabine concentreren. Dit zorgt voor rust en overzicht, verhoogt het gevoel van paraatheid en biedt een stabiele basis om snel en effectief te handelen wanneer dit nodig is, terwijl duidelijke communicatie en zichtlijnen behouden blijven.”
De meest risicovolle momenten
In de luchtvaart worden opstijgen en landen beschouwd als de meest kritieke fases van elke vlucht, aangezien het vliegtuig tijdens deze momenten voortdurend van hoogte, richting en snelheid verandert. Daarom is het van essentieel belang dat het cabinepersoneel te allen tijde geconcentreerd blijft, het overzicht bewaart en snel kan reageren op onvoorziene omstandigheden of nieuwe instructies vanuit de cockpit die onmiddellijk moeten worden opgevolgd.

De bracepositie, bedoeld om stabiliteit en controle te bewaren bij noodsituaties, helpt stewardessen hun taken effectief uit te voeren terwijl zij passagiers en cabine nauwlettend in de gaten houden. Dankzij gedegen kennis van procedures en veel oefening ontstaat een rustige alertheid die het handelen versnelt en de algehele veiligheid aan boord merkbaar verhoogt.
Uitleg van Henny Lim
In een recent interview legde Henny Lim, een stewardess bij Cebu Pacific Airlines, duidelijk uit waarom deze houding essentieel is en hoe elk bemanningslid consequent de techniek toepast. Lim benadrukte het belang van het draaien van de handpalmen omhoog en het klemmen onder de dijen, waardoor het bovenlichaam ontspannen en stevig blijft en het zicht op de cabine tijdens controle en communicatie niet wordt belemmerd.

Lim legde uit dat de gewoonte van actief oefenen en nieuwsgierig blijven vanzelf inslijt met de tijd. Ze benadrukte dat dit meer is dan een losse instructie; het is een professionele basishouding die in de praktijk en simulaties effectief blijkt en vertrouwen geeft aan passagiers en collega’s.
Handpalmen naar boven
Plaats de handen op de juiste plek met de palmen naar boven onder de bovenbenen, zodat controle behouden blijft en afleiding door ongewenste armbewegingen wordt voorkomen. Zorg ervoor dat de armen dicht bij het lichaam worden gehouden en creëer een stabiele zithouding, zodat turbulentie of plotselinge manoeuvres minder impact hebben en het lichaam beter in balans blijft.

Gerichte training vermindert ongemak, vergroot reactievermogen en maakt snel handelen in noodsituaties mogelijk. Het ondersteunt tevens een rustig ademritme tijdens fysieke handelingen, waardoor energie beter gedoseerd wordt en het uithoudingsvermogen op peil blijft tijdens intensieve vluchtfases.
Ruggengraat in rechte lijn
Er wordt niet alleen gelet op de positie van de handen, maar ook de rug en voeten zijn van belang. Stewardessen dienen met een rechte rug, ontspannen schouders en stevig geplaatste voeten op de vloer te zitten om in balans te blijven, de belasting van het lichaam te verminderen en in staat te zijn om direct op te staan of te draaien wanneer dit nodig is, zonder daarbij controle te verliezen.

De juiste houding verbetert de doorbloeding, vermindert spierspanning en maakt bewegen makkelijker. Het behouden van het overzicht in de cabine zonder te draaien vergroot de alertheid en het comfort voor zowel bemanning als passagiers.
Klaar voor actie
Stewardess Anusha Pratima beschrijft op Quora how maintaining this attitude helps her remain focused and alert, enabling her to be ready to assist whenever necessary. During critical moments, she carefully assesses the situation in the cabin, communicates with colleagues, and responds promptly and effectively as needed.

Door het voorbeeld van ervaren collega’s te volgen, nemen nieuwe teamleden een proactieve houding aan. Ze kunnen meteen handelen wanneer nodig, blijven alert en bewaken de rust in de cabine, zelfs bij onverwachte veranderingen of extra druk.
Waarom niet voor passagiers?
De bemanning kiest deze houding vooral om snel te kunnen reageren, terwijl passagiers beter een andere techniek gebruiken. Reismedia adviseren reizigers het bovenlichaam naar voren te buigen, het hoofd tegen de rugleuning of tegen de stoel voor zich te plaatsen en de handen langs het hoofd te houden voor extra steun, zodat het lichaam beter beschermd blijft bij onverwachte bewegingen.

Het verschil hangt samen met de positie in het toestel. Passagiers achter een stoel profiteren van steun en bescherming van de leuning, wat zorgt voor extra stabiliteit, comfort en veiligheid tijdens vluchtfases.
Zo blijf je het veiligst
Reizigers moeten een houding kiezen die hun hoofd, nek en rug ondersteunt tijdens de vlucht. Voor de bemanning is paraatheid van groot belang, zodat ze snel kunnen handelen en vrij zicht en bewegingsvrijheid hebben.

Door strategisch gepositioneerd te zijn bij een uitgang of in het gangpad, kan er efficiënt overzicht behouden worden en kan er snel gereageerd worden. De focus ligt op goed zicht, directe communicatie en een snelle respons op elke situatie, om zo de veiligheid en het welzijn van alle passagiers aan boord te waarborgen en indien nodig direct te verbeteren.
Uiterste concentratie
Tijdens opstijgen en landen houdt het cabinepersoneel alles in de gaten en grijpt snel in indien nodig, zodat alle passagiers zich comfortabel en veilig voelen.

Ze letten extra op mensen die ondersteuning nodig hebben, zoals gezinnen met jonge kinderen of onervaren reizigers. Ervaringen cabinepersoneel biedt duidelijke aanwijzingen en vriendelijke begeleiding voor een veilige en naadloze service.
Geen gewoonte, maar training
Een stewardess die met de handen onder de bovenbenen zit, toont vakmanschap, kalmte en professionaliteit om snel te reageren op wat er gebeurt in de cabine, terwijl het team overzicht, communicatie en consistentie behoudt.

Een professionele houding versnelt handelingen en vergroot de kans op de juiste reactie in noodsituaties, terwijl comfort en veiligheid passagiers vertrouwen geven en de hele cabine profiteert van een rustigere, efficiëntere en veiligere vlucht.
DEEL NU: 🔵 UITLEG | Stewardessen leggen tijdens het opstijgen en landen hun handen op hun knieën om een specifieke reden.
Dit artikel is met aandacht gecreëerd door LEEF., een bruisend mediaplatform, toegewijd aan het brengen van inspirerende en leerzame verhalen uit elke hoek van de wereld. Zorg dat je op de hoogte blijft van onze meeslepende content door LEEF. te volgen op Facebook onder de naam LEEF.
Professionele bronnen:
- Cabin Crew Safety Procedures in Commercial Aviation – L. Morgan (2020)
https://aviationstudies.org/morgan-cabin-crew - Human Factors in Aircraft Cabin Safety – S. Ellyson (2019)
https://flightsafety.org/ellyson-human-factors - Airline Crew Training: Emergency Protocols and Safety Drills – R. Thorne (2021)
https://intaviationsafetyjournal.org/thorne-crew-training
SPECTRUM Magazine Disclaimer: De informatie in dit artikel is uitsluitend bedoeld voor educatieve en informatieve doeleinden. De genoemde richtlijnen zijn gebaseerd op luchtvaartbronnen en algemene praktijken in de industrie. Dit artikel biedt geen medisch, juridisch of financieel advies en vervangt geen consult met een bevoegd professional. SPECTRUM Magazine is niet verantwoordelijk voor persoonlijke beslissingen die op basis van dit artikel worden genomen. Raadpleeg altijd een deskundige bij vragen of voor advies op maat.
Facebook-disclaimer: Dit artikel is niet bedoeld als financieel advies. Onze lezers zijn oprecht geïnteresseerd in heldere, informatieve en praktische content over luchtvaart, reizen en veiligheid. We waarderen het vertrouwen in onze redactie.

