Ouders zijn geschokt door de verontrustende details die naar voren zijn gekomen over een schooljongen die zelfmoord heeft gepleegd.

De 13-jarige Leyton Taylor uit Norfolk werd begin april door zijn familie aangetroffen nadat hij langere tijd niet reageerde. Zijn moeder en stiefvader waren direct bij hem en schakelden professionele hulp in, die hem begeleidde naar een gespecialiseerd zorgcentrum in Cambridge. Daar kreeg hij de benodigde zorg en ondersteuning om hem te helpen herstellen van zijn mentale gezondheidsproblemen.

 

Tijdens de hoorzitting vertelde het gezin dat Leyton de weken ervoor opvallend stiller was dan normaal. Dit was vooral merkbaar in een huishouden met acht kinderen, gezien zijn gebruikelijke levendige en gezellige persoonlijkheid die altijd opvalt te midden van de drukte van het gezinsleven.

Volgens zijn moeder had Leyton af en toe behoefte aan tijd voor zichzelf om te reflecteren en te ontspannen. Desondanks bleef hij betrokken bij de dagelijkse routines in huis en nam regelmatig zijn verantwoordelijkheid door te helpen met kleine taken, waarmee hij een balans vond tussen introspectie en betrokkenheid bij zijn familie.

Schooltijd veranderde langzaam

Leyton, die op dat moment zat op de Wymondham High Academy, een middelbare school met maar liefst 1600 leerlingen in Norfolk, Engeland, werd geconfronteerd met hatelijke woorden nadat hij openhartig had verteld dat hij een vriendje had, zoals zijn bezorgde moeder later vertelde.

De opmerkingen, die volgens de familie niet als hard werden ervaren, waren juist subtiel en daardoor soms lastig te plaatsen. Leyton, die gewend was om zulke dingen vaak voor zichzelf te houden om te voorkomen dat anderen zich zorgen zouden maken, probeerde de situatie onder controle te houden, maar merkte dat het steeds moeilijker werd om zijn gevoelens binnen te houden.

Zijn moeder merkte op dat haar zoon steeds minder gedetailleerd begon te praten over zijn schooldagen. De gesprekken werden korter dan voorheen, ondanks het feit dat hij nog steeds thuis rondliep met een glimlach op zijn gezicht.

Leerkrachten zagen een rustige, beleefde leerling

De schooldirecteur, Chris Smith, verklaarde tijdens een persconferentie dat de school niet op de hoogte was van Leytons worsteling met emoties werd beïnvloed door woorden, maar benadrukte dat ze altijd klaar staan om leerlingen de nodige ondersteuning te bieden. Smith merkte op dat Leyton vriendelijk en volwassen overkwam in gesprekken met medewerkers, wat de indruk wekte dat hij zijn emoties goed onder controle had.

De school had pas na het incident signalen ontvangen van andere leerlingen, die uiteindelijk werden gedeeld tijdens het voorbereidende onderzoek dat door de school werd uitgevoerd om de situatie te onderzoeken en passende maatregelen te nemen, waaronder het houden van gesprekken met de leerlingen, ouders en personeel om de ernst van de situatie te begrijpen en te zorgen voor een veilige omgeving voor alle betrokkenen.

Smith benadrukte dat de school veel gesprekken voert met leerlingen over sociale omgang en dat zij zich bewust zijn van het belang van emotionele ondersteuning. Na het voorval zijn extra begeleiders beschikbaar gesteld voor kinderen die behoefte hebben aan steun en begeleiding om hiermee om te kunnen gaan, zodat zij zich gesterkt voelen en beter in staat zijn om met dergelijke situaties om te gaan.

Actieve rol binnen het gezin

Thuis speelde Leyton een liefdevolle rol, altijd bereid om te helpen met taken in en rond het huis, zoals het schoonmaken van de keuken, het uitlaten van de hond en het onderhouden van de tuin. Daarnaast wist hij ook een warme band te onderhouden met al zijn broers en zussen, door hen altijd te steunen en te luisteren naar hun verhalen en problemen, waardoor hij uiteindelijk uitgroeide tot een belangrijke en geliefde pijler binnen het gezin.

In het gezin was veel bedrijvigheid vanwege de extra zorg die het jongere broertje nodig had, wat resulteerde in een hectisch en onvoorspelbaar dagelijks leven vol zorgen en verantwoordelijkheden. Ondanks de constante drukte wist Leyton altijd feilloos aan te voelen wanneer iemand in de familie hulp nodig had, iets wat zijn moeder bewonderde aan zijn empathische karakter en zijn vermogen om zichzelf op de achtergrond te plaatsen ten gunste van anderen.

Hij genoot ervan om samen met anderen spelletjes te doen of te helpen met activiteiten, zoals knutselen of buiten spelen. Zijn familie omschreef hem als geduldig, vriendelijk en creatief, en iedereen kon altijd op hem rekenen voor een gezellige en inspirerende tijd vol plezier en creativiteit. Hij bracht graag mensen samen en zorgde ervoor dat iedereen zich welkom en op zijn gemak voelde.

Dag voor het voorval verliep ontspannen

Een dag voordat het misging, besloten het gezin om samen te gaan zwemmen naar het lokale zwembad, een vertrouwde activiteit die ze al meerdere keren hadden gedaan en waar iedereen plezier in had en mooie herinneringen aan koesterde.

Er waren kleine momenten van onenigheid onder de kinderen, iets wat in een groot gezin regelmatig voorkomt, maar volgens de familie werden die meteen opgelost, waardoor de sfeer goed bleef en de band tussen de kinderen alleen maar sterker werd, wat resulteerde in een harmonieuze en liefdevolle gezinsdynamiek die bijdroeg aan een gelukkige en gezonde omgeving voor alle gezinsleden.

Leyton maakte thuis nog grapjes, at normaal mee en keek die avond een serie met de anderen, terwijl zijn moeder die dag als “rustig, warm en zonder dat iets opviel” beschreef, zonder enige hint of voorbode van de tragedie die hen te wachten stond, een onheilspellende stilte hing in de lucht en de duistere schaduw van het noodlot leek langzaam maar zeker naderbij te sluipen, onwetend van wat er zou komen waren ze allemaal argeloos en onbevangen, genietend van het moment vol onschuld en onwetendheid.

Ondersteunende diensten onderzoeken situatie

Rechercheur Mark Carrier van de ondersteunende diensten van Norfolk vertelde tijdens de hoorzitting dat er met meerdere leerlingen is gesproken, waarbij opmerkingen naar voren kwamen die nooit eerder waren gemeld. Deze opmerkingen waren onder andere gerelateerd aan Leytons identiteit, en wezen op mogelijke discriminatie en pestgedrag binnen de schoolgemeenschap.

Carrier legde uit dat hoewel deze woorden niet officieel als incident waren geregistreerd, ze toch werden meegenomen in het onderzoek om een beter inzicht te krijgen in wat Leyton in de weken voorafgaand aan het voorval had doorgemaakt.

Daarnaast analyseerden medewerkers zijn online activiteiten en communicatiepatronen. Hierbij bleek dat hij gebruik had gemaakt van OmeTV, een videochat-app die inmiddels uit de appwinkels is verwijderd vanwege internationale zorgen over de veiligheid van jongeren.

Volgens Carrier waren er geen concrete gegevens over Leytons exacte gebruik van de app. Toch werd het genoemd in het onderzoek om een volledig en zorgvuldig beeld te schetsen van zijn digitale omgeving en de mogelijke invloeden daarop zijn gedrag.

Momenten in het zorgcentrum

In het regionaal zorgcentrum in Cambridge stonden zorgteams klaar om Leyton te ondersteunen, terwijl zijn familie voortdurend bij hem mocht blijven en zijn hand vasthield tijdens belangrijke momenten.

Zorgverleners beschreven Leyton als een lieve jongen met een zachte uitstraling en benadrukten dat zijn rustige en betrokken familie een belangrijke, positieve invloed had op zijn welzijn en emotionele stabiliteit. Ze merkten op dat zijn omgang met anderen vriendelijk en empathisch was, wat zijn omgang met zowel leeftijdsgenoten als volwassenen vergemakkelijkte.

Medische specialisten voerden meerdere onderzoeken uit en overlegden uitgebreid met zijn ouders om een zo compleet mogelijk beeld van zijn situatie te krijgen. Het zorgteam zorgde ervoor dat elke stap zorgvuldig werd toegelicht, waarbij zij niet alleen medische informatie deelden, maar ook luisterden naar de zorgen, vragen en observaties van de familie, zodat deze zich altijd gehoord en betrokken voelde bij de zorg voor Leyton.

Tijdens de hoorzitting werd vastgesteld dat de voorlopige conclusie draaide om een acute fysieke reactie die directe ondersteuning vereiste. De familie uitte hun dankbaarheid dat Leyton door alle betrokken zorgprofessionals zo liefdevol, aandachtig en deskundig werd opgevangen, wat hen veel geruststelling en een gevoel van veiligheid bood in een periode die voor hen bijzonder stressvol en emotioneel belastend was.

Liefdevol eerbetoon

Na het voorval deelde de familie een hartverwarmend bericht over Leyton, waarin ze hem omschreven als een persoon met een levendige humor, een unieke kijk op het leven en een aanstekelijke lichtheid die hij met zich meedroeg en die elke ruimte waarin hij zich bevond verlichtte, waardoor iedereen die hem kende zich gezegend voelde met zijn aanwezigheid en beminnelijke uitstraling.

Zijn energie straalde zo sterk uit dat het merkbaar was voor veel mensen in zijn omgeving; zijn familieleden waren van mening dat hij het soort jongen was dat altijd oog had voor anderen, zelfs wanneer hij zelf met iets zat. Dit benadrukte alleen maar zijn ongeëvenaarde empathie en zorgzaamheid voor anderen, wat zijn aanwezigheid des te bijzonder maakte en warmte bracht in ieders leven.

In het eerbetoon schreven zij dat zijn reis volledig bestond uit onvergetelijke blije momenten, grenzeloze creativiteit en onvoorwaardelijke liefde. Daarnaast benadrukten zij dat het voor jongeren soms een uitdaging kan zijn om de juiste woorden te vinden om zich uit te drukken, en daarom benadrukten ze het belang van open gesprekken en communicatie.

School en gemeenschap bieden steun

In de weken na het voorval bood Wymondham High extra begeleiding aan leerlingen, waaronder groepsgesprekken, individuele gesprekken en contactmomenten met ouders om ervoor te zorgen dat de leerlingen de nodige steun kregen, zich gehoord voelden en de gelegenheid kregen om hun emoties en gedachten te uiten in een veilige en ondersteunende omgeving.

Directeur Smith stuurde een uitgebreide brief naar alle gezinnen, waarin hij de diverse vormen van ondersteuning besprak die de school te bieden had. Hij drong er tevens bij alle ouders op aan om regelmatig met hun kinderen te praten over hun gevoelens, om zo een open communicatie te bevorderen en eventuele problemen tijdig te kunnen opsporen en aanpakken.

De school blijft de huidige protocollen opnieuw bekijken en herzien, met als voornaamste doel ervoor te zorgen dat kinderen zich te allen tijde veilig voelen om elk incident of zorgwekkende situatie te melden, ongeacht hoe klein of subtiel deze ook lijkt.

Vervolgonderzoek gepland

Er komt een uitgebreid onderzoek op 7 april volgend jaar, waarin alle bevindingen samenkomen en grondig worden geanalyseerd. Het onderzoek zal worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met de ondersteunende diensten, de school en de familie, die gezamenlijk streven naar een zo helder mogelijke presentatie van de feiten en het voorzien van alle betrokken partijen van de nodige informatie.

Tijdens de voorbereidende zitting benadrukten medewerkers keer op keer dat het van cruciaal belang is dat jongeren zich gezien en gehoord voelen, niet alleen in hun eigen huis en op school, maar ook online, aangezien zij tegenwoordig veel van hun tijd doorbrengen op het internet.

DEEL NU: Ouders zijn geschokt door de verontrustende details die naar voren zijn gekomen over een schooljongen die zelfmoord heeft gepleegd.

Deze bijdrage is zorgvuldig gecreëerd door Koekeloeren, een levendig mediaplatform bekend om zijn vermogen om verhalen te brengen die zowel verhelderen als verrijken, uit alle hoeken van onze planeet. Mis geen enkele van onze intrigerende updates door Koekeloeren op Facebook te volgen. Stap in en laat je meenemen op een ontdekkingsreis door een wereld vol verhalen die er echt toe doen. 🌐🌟


Scroll naar boven