Ouders zijn woedend over de onthutsende details die naar boven zijn gekomen over de schooljongen die een tragisch einde aan zijn leven heeft gemaakt.

De 13-jarige Leyton Taylor uit Norfolk werd begin april door zijn familie aangetroffen nadat hij langere tijd niet reageerde. Zijn moeder en stiefvader waren direct bij hem en riepen professionele hulp in die hem begeleidde naar een gespecialiseerd zorgcentrum in Cambridge, waar hij de nodige zorg en ondersteuning kreeg om zijn gezondheid te verbeteren en om hem te helpen te herstellen van zijn onbekende aandoening.

 

Het gezin vertelde tijdens een hoorzitting dat Leyton de weken ervoor iets stiller was dan zij van hem gewend waren, en in een huishouden met acht kinderen valt een rustige houding des te meer op, vooral bij iemand die normaal gesproken altijd gezellig meedeed en vol energie was.

Volgens zijn moeder had Leyton soms meer behoefte aan momenten voor zichzelf, om zich terug te trekken en tot rust te komen. Ondanks deze behoefte bleef hij echter betrokken bij de dagelijkse routines in huis en hielp hij regelmatig met kleine taken, waardoor hij een waardevolle bijdrage leverde aan het gezin.

Schooltijd veranderde langzaam

Leyton zat op de Wymondham High Academy, een middelbare school met ongeveer 1600 leerlingen. Volgens zijn moeder kreeg hij daar woorden te horen die hem diep raakten nadat hij eerlijk had verteld dat hij een vriendje had, waardoor hij zich buitengesloten en gekwetst voelde door zijn medeleerlingen.

De opmerkingen die Leyton te horen kreeg, waren volgens de familie niet hard van aard, maar eerder subtiel en daardoor soms lastig te plaatsen. Leyton, die gewend was om zulke dingen vaak voor zichzelf te houden om te voorkomen dat anderen zich zorgen zouden maken, merkte dat het steeds moeilijker werd om de opmerkingen van anderen te negeren.

Zijn moeder merkte wel dat hij minder uitgebreid vertelde over zijn schooldagen, misschien door de drukte of de vermoeidheid die hij voelde. Hij lachte nog steeds thuis, maar gesprekken waren soms korter dan voorheen, als hij snel zijn huiswerk wilde maken of gewoon even tot rust wilde komen.

Leerkrachten zagen een rustige, beleefde leerling

Schooldirecteur Chris Smith verklaarde dat de school niet op de hoogte was van het feit dat Leyton te maken had met woorden die hem beïnvloedden, aangezien hij vriendelijk en volwassen overkwam tijdens gesprekken met medewerkers.

Pas na het incident had de school signalen ontvangen van andere leerlingen die bezorgdheid uitten over soortgelijke situaties, die uiteindelijk werden gedeeld en onderzocht tijdens het voorbereidende onderzoek.

Smith benadrukte dat de school veel gesprekken voert met leerlingen over sociale omgang en dat zij hier veel waarde aan hecht. Na het voorval zijn extra begeleiders beschikbaar gesteld voor kinderen die behoefte hebben aan steun, zodat zij zich veilig en begrepen voelen op school.

Actieve rol binnen het gezin

Thuis speelde Leyton een liefdevolle rol en was altijd bereid om te helpen met taakjes rond het huis, zoals de afwas doen of de tuin onderhouden. Daarnaast had hij een warme band met zijn broers en zussen, die hij altijd steunde en voor wie hij altijd klaarstond. Samen vormden ze een hecht gezin waarin liefde en saamhorigheid centraal stonden.

In het gezin was veel beweging vanwege de constante zorg en begeleiding die het jongere broertje nodig had vanwege zijn intensieve zorgvraag. Leyton was volgens zijn moeder iemand die op instinctieve wijze aanvoelde wanneer iemand hulp nodig had.

Hij vertoonde een sterke voorliefde voor het delen van quality time door middel van het spelen van spelletjes en het assisteren met diverse activiteiten, waaronder knutselen en koken, en daarom werd hij door zijn familie gekarakteriseerd als geduldig, vriendelijk en uiterst creatief.

Dag voor het voorval verliep ontspannen

Een dag voordat het misging, ging het gezin gezamenlijk naar het zwembad om te genieten van een leuke en ontspannende activiteit die zij regelmatig ondernamen en waar iedereen altijd volop plezier aan beleefde.

Er waren kleine momenten van onenigheid onder de kinderen, iets wat in een groot gezin regelmatig voorkomt vanwege de diverse persoonlijkheden en meningen. Echter, volgens de familie werden deze meningsverschillen direct opgelost door middel van open communicatie en begrip, waardoor de harmonieuze sfeer binnen het gezin intact bleef.

Op die bewuste dag maakte Leyton thuis nog grapjes, at normaal mee tijdens de maaltijd en keek ’s avonds samen met de anderen een serie. Zijn moeder beschreef de dag als “rustig, warm en zonder dat iets opviel”, waardoor het leek alsof alles in perfecte harmonie was.

Ondersteunende diensten onderzoeken situatie

Rechercheur Mark Carrier van de ondersteunende diensten van Norfolk vertelde tijdens de hoorzitting dat er met meerdere leerlingen is gesproken en daarbij kwamen opmerkingen naar voren die nooit eerder waren gemeld. Deze opmerkingen bevatten onder andere informatie en speculaties over Leytons identiteit.

Carrier legde uit dat deze woorden niet officieel als incident waren geregistreerd. Ze werden echter wel meegenomen in het onderzoek om inzicht te krijgen in wat Leyton in de weken voorafgaand aan het voorval had meegemaakt.

Daarnaast onderzochten medewerkers zijn online activiteiten. Daaruit bleek dat hij gebruik had gemaakt van OmeTV, een videochat-app die inmiddels niet meer beschikbaar is in de appwinkels vanwege internationale zorgen over het gebruik door jongeren.

Volgens Carrier waren er geen specifieke gegevens over Leytons gebruik van de app beschikbaar. Het werd desalniettemin genoemd in het onderzoek om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van zijn online gedrag en de context rondom het voorval.

Momenten in het zorgcentrum

In het regionaal zorgcentrum in Cambridge stonden zorgteams klaar om Leyton te ondersteunen, terwijl zijn familie voortdurend bij hem mocht blijven en zijn hand vasthield tijdens belangrijke momenten, waardoor hij zich omringd voelde door liefde en steun.

Zorgverleners beschreven Leyton als een lieve jongen met een zachte, vriendelijke uitstraling. Ze spraken hun waardering uit voor de rust, aandacht en betrokkenheid die zijn familie hem bood.

Medische specialisten voerden meerdere onderzoeken uit en overlegden uitgebreid met zijn ouders om een volledig beeld te krijgen van zijn situatie. Volgens de familie communiceerde het zorgteam zorgvuldig en helder, waardoor zij steeds op de hoogte waren van alle stappen en bevindingen.

Tijdens de hoorzitting werd vastgesteld dat de voorlopige conclusie betrekking had op een acute fysieke reactie die directe ondersteuning vereiste. De familie gaf aan dankbaar te zijn dat Leyton zo liefdevol en professioneel werd opgevangen door alle betrokken zorgverleners, wat hen veel troost bood in een moeilijke periode.

Liefdevol eerbetoon

Na het voorval deelde de familie een hartverwarmend bericht over Leyton, waarin zij hem omschreven als een persoon met een onnavolgbare humor, een unieke kijk op het leven en een lichtheid die hij moeiteloos in elke ruimte wist te brengen.

Zijn energie, die zo positief en krachtig was, werd door veel mensen in zijn omgeving gevoeld en maakte een diepe indruk op hen. Familieleden zeiden dat hij het soort jongen was dat altijd anderen zag en hielp, zelfs wanneer hij zelf met iets zat.

In het eerbetoon schreven zij dat zijn reis bestond uit blije momenten, creativiteit en liefde, waarbij ze benadrukten dat zijn leven een inspiratie vormde voor velen. Ook gaven ze aan dat jongeren soms moeilijk woorden kunnen vinden om zich uit te spreken, en dat open gesprekken en het delen van gevoelens van cruciaal belang blijven voor het mentale welzijn van jongeren.

School en gemeenschap bieden steun

Wymondham High bood in de weken na het voorval extra begeleiding aan leerlingen door middel van groepsgesprekken, individuele gesprekken en contactmomenten met ouders te organiseren.

Directeur Smith stuurde een uitgebreide brief naar alle families waarin hij gedetailleerde uitleg gaf over de verschillende vormen van beschikbare ondersteuning voor de leerlingen. Daarnaast riep hij ouders dringend op om actief en regelmatig in gesprek te blijven met hun kinderen over hun gevoelens en emoties, met als doel om een open en ondersteunende communicatie tussen ouders en kinderen te bevorderen.

De school blijft de huidige protocollen opnieuw bekijken, met als doel dat kinderen zich veilig voelen om dingen te melden, ongeacht hoe klein of subtiel ze ook lijken. Dit is essentieel voor het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin alle leerlingen zich gehoord en gerespecteerd voelen.

Vervolgonderzoek gepland

Er komt een uitgebreid onderzoek op 7 april volgend jaar, waarin alle bevindingen samenkomen en grondig geanalyseerd worden. De ondersteunende diensten, de school en de familie werken samen om de feiten zo helder mogelijk te presenteren en om tot een objectieve conclusie te komen.

Tijdens de voorbereidende zitting benadrukten medewerkers dat het belangrijk is dat jongeren zich gezien voelen, zowel thuis, op school als online, om ervoor te zorgen dat ze de ondersteuning ontvangen die ze nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen en zich veilig en gewaardeerd te voelen in hun omgeving.

DEEL NU: Ouders zijn woedend over de onthutsende details die naar boven zijn gekomen over de schooljongen die een tragisch einde aan zijn leven heeft gemaakt.

Dit artikel is met passie gecreëerd door Plaatjes Koning, een bruisend mediaplatform dat zich toelegt op het verspreiden van verhalen die zowel inspireren als verrijken, afkomstig uit alle windstreken van de wereld. Blijf altijd up-to-date met onze boeiende content door Plaatjes Koning te volgen op Facebook. Duik met ons mee in een wereld vol verhalen die het verschil maken. 🌐💫 – Volg ons hier: Plaatjes Koning


Scroll naar boven